اشنایی با اسکواش، راکت و توپ اسکواش+راهنمای خرید
20
فروردین 1402
0 نظر

اشنایی با اسکواش، راکت و توپ اسکواش+راهنمای خرید

اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و دونفره (۴ بازیکن) در زمینی کاملاً احاطه‌شده با دیوارهای معمولاً شیشه‌ای بازی می‌شود.

اسکواش چیست؟

اسکواش ورزشی راکتی است که در زمینی کاملاً احاطه‌شده با دیوارهای معمولاً شیشه‌ای بازی می‌شود. شیشه‌ای بودن دیوارها تماشای بازی توسط تماشاگران را امکان‌پذیر می‌کند.یکی از دشواری‌های اسکواش این است که برخلاف دیگر ورزش‌های راکتی، توپ در اغلب اوقات از پشت سر بازیکن می‌آید. اسکواش با توپ و راکت مخصوص بازی می‌شود. هدف اصلی این بازی، ضربه‌ای به توپ است که حریف نتواند به راحتی ضربه بعدی را به دیوار بزند یا به دشواری واکنش نشان دهد.

تاریخچه

اسکواش نخستین بار در در سال ۱۸۳۰ در مدرسه هارو در انگلستان ابداع شد. در سال ۱۸۷۴ این رشته ورزشی و مسابقه‌های آن در انگلستان رسمیت یافت و در سال ۱۸۸۳ نخستین زمین اسکواش در شهر مسجدسلیمان به وسیلهٔ شرکت نفت ساخته شد. در سال ۱۹۱۱ قوانین بازی و ابعاد زمین توسط انگلیسی‌ها ضابطه‌مند شد و به شکل امروزی درآمد. در سال ۱۹۶۷ فدراسیون بین‌المللی اسکواش با شرکت ۷ کشور تأسیس شد و در سال ۱۹۹۲ نام آن به فدراسیون جهانی اسکواش (WSF) تغییر کرد.

لوازم بازی

  • زمین اسکواش

زمین اسکواش یک نفره دارای ۹‎/۷۵۰ متر طول، ۶‎/۴ متر عرض، ۱۱‎/۶۵۵ متر قطر و ۵‎/۶۴۰ متر ارتفاع است. ابعاد زمین اسکواش دو نفره هم شامل ۹‎/۷۵ متر طول، تا ۷‎/۵۲۰ متر عرض، ۱۲‎/۳۷۵ متر قطر و ۵‎/۶۴۰ متر ارتفاع است.

  • راکت اسکواش

پس از سال 1980 راکت ها از مواد مرکب مثل فلز، گرافیت و تیتانیوم ساخته می شوند و باعث شده راکت در دست راحت تر و سبک تر باشد. راکت های امروزی دارای طول 68.6 سانتیمتر، عرض 21.5 سانتیمتر هستند و طول فریم (قاب) آنها 39 سانتیمتر است. وزن مجاز راکت حداکثر باید 255 گرم باشد و به طور معمول بین 110 تا 200 گرم است.

  • توپ اسکواش

توپ های اسکواش از دو تکه لاستیک که به صورت دونیم کٌره به هم چسبیده است داخل آن توخالی است.توپ های اسکواش با خال های رنگی سطح آنها معلوم می شود.وزن توپ ها هم بین 3/23 تا 5/25 گرم است و قطر آن 5/39 تا 5/41 میلی متر است.

توپ حاوی خال آبی که دارای حرکت جهشی و بسیار تندی است و بازیکن حرکاتش کند است. (برای یادگیری به کار می رود)

 توپ دارای خال قرمز که حرکتش از خال آبی کندتر است اما حرکات بازیکن تندتر است (برای اصلاح تکنیک به کار می رود)

 توپ دارای خال سفید حرکت و جهش آن کندتر از دوتای بالایی است در نتیجه حرکات بازیکن تندتر است.

توپ دارای خال زرد توپی است که نیاز به ضربه های قوی و حرکات تندتری دارد.

توپ دارای دو خال زرد که کندتر بوده و ورزشکاران حرفه ای و در مسابقات رسمی استفاده می شود.

قوانین

ورزش اسکواش یکی از ورزش‌های مدرن امروزی به حساب می‌آید و طرفداران خاص خود را دارد. هر چند اسکواش در فهرست ورزش‌های المپیکی حضور ندارد، اما امروزه مسابقات جهانی اسکواش با حضور بازیکنان حرفه‌ای از سراسر جهان برگزار می‌شود.قوانین ورزش اسکواش :

اگر توپ با دیوار های گوشه، برخورد کند؛ مشکلی ایجاد نمیکند. البته به شرطی که دچار برخورد با دیوار مقابل شده باشد.

 روش ضربه زدن به توپ با راکت باید به نحوی باشد که با محدوده هایی که بر روی دیوار مقابل تعيين شده ، برخورد کند.

اگر بازیکن، مسیر حریفش را از روی عمد ببندد و قادر به آزاد کردن آن نباشد؛ مرتکب خطا میشود.

یکی از قوانین بازی اسکواش اینست که بازیکن، مجوز ضربه زدن دو بار به توپ یا حمل توپ را ندارد.

در صورت مساوی شدن نتیجه بازی اسکواش، بازیکن باید برای برنده شدن ، دو امتیاز شفاف را بدست آورد.

بازیکن در زمانی که سرویس میزند؛ باید یکی از پا هایش را در داخل محدوده سرویس بگذارد و همین قانون برای حریف، صدق میکند.

توپ های اسکواش دارای انواع متفاوتی از نظر میزان پرش هستند و تشخیص آن ها از یکدیگر، از طریق تعداد و رنگ خال های کوچک روی توپ می باشد.

دو حالت برای سرو زدن، طبق قوانین اسکواش وجود دارد :۱) بازیکن سرضرب به توپ ضربه بزند ۲) بازیکن پس از یک بار برخورد توپ با زمین، ضربه را بزند.

نحوه امتیاز گیری

هدف اسکواش این است که توپ را به دیوار عقب بزنید تا زمانی که موفق شوید حریف خود را در بازگشت توپ شکست دهد. شما می توانید یک بار توپ را پرتاب کنید. هر بار که توپ برای بار دوم باز می گردد قبل از اینکه حریف شما بتواند به آن ضربه بزند ، یک امتیاز دریافت می کنید.امتیاز‌ها ست‌ها را تعیین می‌کنند، و ست‌ها نیز به نوبه خود برنده مسابقه را مشخص می‌سازند.

برد بازی

برای برد بازی باید در تعداد ست‌هایی که قبل از شروع بازی تعیین شده، برنده بوده باشید. اغلب ست‌ها در بهترین حالت ۵ بازی هستند، پس هر کسی که زودتر به این شماره برسد، برنده بازی است.
راهنمای خرید راکت اسکواش

برای خرید راکت اسکواش باید به پارامتر های زیر دقت داشته باشید:

وزن

وزن راکت های اسکواش بین 120 – 200 گرم تغییر میکند ، معمولا راکت های سبکتر گران تر هستند و با مواد با کیفیت ترری ساخته شده اند.

راکت های سنگین با وزن بیش از 180 گرم انتخاب مناسبی برای مبتدیان محسوب می شوند. زمانی که با راکت های سنگین تر به توپ ضربه می زنید ، وزن راکت به شما کمک می کند تا فقط روی کنترل آن تمرکز کنید.

راکت های 140 – 180 گرمی برای بازیکنان با تجربه مناسب ترند. با این راکت ها ضربه محکم زدن به توپ سخت تر می شود و بازیکن باید قدرت خودش را با کنترل درستی از قدرت توپ ترکیب کند تا ضربه دستش قدرت مناسبی داشته باشد.

جنس

در گذشته، راکت‌ها را از چوب درخت زبان‌گنجشک می‌ساختند ولی راکت‌های امروزی بیشتر از جنس فلز، گرافیت یا کولار و فیبر کربن ساخته می‌شوند.راکت اسکواش شما می تواند دارای بدنه ای از جنس آلومینیوم و یا بصورت ترکیبی از تیتانیوم و کربن با گرافیت ساخته شده باشد. هر یک از این متریال ها مزایا و معایبی را متوجه راکت مورد نظر شما عزیزان خواهند کرد؛ مثلا ارتعاشی که در هنگام وارد کردن ضربه به توپ در کل راکت های آلومینیومی می پیچد همواره باعث شکایت بازیکنان بوده و هست. اما خود از طرفی این را هم باید در نظر گرفت که بی اغراق راکت های آلومینیومی اسکواش مرگ نداشته و از طول عمر و همچنین مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

اندازه و سر راکت 

راکت های صفحه گرد و راکت های صفحه کشیده

راکت های صفحه گرد را راکت تدافعی می نامند اما این فقط یک اصطلاح است و لطفا توجه داشته باشید که وقتی کسی میگوید راکت تدافعی است بدان معنی نیست که این راکت سر سنگین می باشد. منظور از این اصطلاح این است که راکت دارای پهنای بیشتر در نتیجه سطح تماس بیشتری برای توپ می باشد. ممکن است راکتی با صفحه گرد سر سبک بود و حالت سرعتی داشته باشد .راکت های صفحه کشیده یا قطره ای یا اشکی نیز همانند راکت های صفحه گرد دارای بالانس های متفاوتی هستند.

برای این که بدونیم چه بالانسی برای راکت اسکواش مناسبه:

انتخاب راکت برای افرادی که تازه اسکواش رو شروع میکند و صرفا به دنبال تفریح این ورزش هستند زیاد نباید با وسواس همراه باشه چرا که اکثر راکت هابراشون مناسب خواهد بود اما برای کسایی که میخوان حرفه ای بشن یک انتخاب بسیار مهم و سرنوشت ساز خواهد بود.

سن ، جسه ، حجم عضلات دست و بالا تنه ، سبک بازی مربی و بازیکن و… در انتخاب این مورد باید دخیل باشد. بازیکنانی که از قدرت بدنی کمتری برخوردارند باید جهت جبران قدرت بدنی و دست خود از راکت هایی با بالانس سر سبک استفاده کنند.

بازیکنانی که دارای استیل بدنی مناسب و قدرت کافی هستند با مشورت مربی میتوانند راکت سر سنگین استفاده کنند تا بتوانند قدرت و کنترل کافی بر روی توپ ها را داشته باشند. راکت هایی با بالانس متعادل نیز برای هر دو دسته مناسب می باشند اما حتما باید با مشورت مربیان با تجربه انتخاب شوند.

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع نوپ و راکت اسکواش  اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.