آشنایی با ژیمناستیک و تاریخچه آن
18
خرداد 1402
0 نظر

آشنایی با ژیمناستیک و تاریخچه آن

ژیمناستیک ورزشی است که در دسته‌بندی رشته‌های آمادگی جسمانی قرار دارد و در آن حرکات نیازمندِ قدرت، انعطاف بدنی، چابکی، تعادل و هماهنگی اعضای بدن است.

ژیمناستیک چیست؟

ژیمناستیک ورزشی است که در دسته بندی رشته‌های آمادگی جسمانی قرار دارد و در آن حرکات نیازمندِ قدرت، انعطاف بدنی، چابکی، تعادل و هماهنگی اعضای بدن است.ورزشکاران، تکنیک های ورزشی مثل پرش، چرخش و پشتک را در انواع مراسم های مختلف به معرض نمایش درآورده تا توانایی های فردی خود را نشان دهند.

تاریخچه رشته ژیمناستیک

ژیمناستیک از تمرینات ورزشی که در یونان باستان انجام می‌شد، تکامل پیدا کرده و در سطح بین‌المللی زیر نظر فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک اداره می‌شود.ژیمناستیک موزون، ایروبیک، آکروباتیک و ترامپولین بخش‌های دیگر این رشته ورزشی را تشکیل می‌دهند. ژیمناستیک یک ورزش المپیکی است و از اولین دوره المپیک تاکنون در برنامه این مسابقات قرار داشته‌است.

هرچند در گذشته ورزش‌های مشابه ژیمناستیک در مصر و چین باستان هم تمرین می‌شده اما ریشه ژیمناستیک امروزین به یونان باستان می‌رسد و نام این رشته هم از واژه یونانی gymnazein آمده که معنای تحت‌اللفظی آن «تمرین کردن برهنه» است. در آن دوران ژیمناستیک همچون ورزش‌های دیگری مانند پرش، دو، پرتاب دیسک، کشتی و بوکس به عنوان بخشی از تمرینات نظامی و آماده‌سازی افراد برای جنگ محسوب می‌شد. این ورزش‌ها برای کسب قدرت و انعطاف عضلانی لازم برای جنگ‌های تن به تن اهمیت داشتند. از آن‌جا که آموزش‌های نظامی برای همه شهروندان یونان لازم بود و و یونانی‌ها پرورش بدن و ذهن را با یکدیگر کاملاً مرتبط می‌دانستند، ژیمناستیک اهمیت فرهنگی زیادی در آموزش‌های و تمرینان آنان داشت. ابتدا این رشته در ژیمنازیا (Gymnasia) ورزشگاه‌های روباز بزرگ انجام می‌شد و سپس وارد برنامه تحصیلی مدارسی شد که در آن‌ها به جوانان ژیمناستیک را در کنار موسیقی، ریاضی و فن بیان می‌آموختند.

انواع رشته های ژیمناستیک

ژیمناستیک هنری

ژیمناستیک هنری یکی انواع ژیمناستیک حرفه ای، معروف ترین و متداول ترین نوع ژیمناستیک است، این نوع به ژیمناستیک زنانه و مردانه تقسیم میشود. خانم ها در چهار قسمت رقابت میکنند: پرش از خرک، پارالل ناهم سطح، چوب موازنه و حرکات زمینی، درحالی که مردان در شش قسمت رقابت میکنند: حرکات زمینی، خرک حلقه، دار حلقه، پرش از خرک، پارالل و بارفیکس. این ورزش شامل استفاده از ابزارهای ژیمناستیک مختلفی هستند، همینطور از زمین برای ورزش های مختلفی استفاده میشود.

ژیمناستیک هنری بانوان

این رشته ورزشی، شناخته‌ترین نوع ژیمناستیک حرفه ای است، به طوری که بیلیط تماشای مسابقات المپیک این رشته ورزشی، زودتر از دیگر رشته‌ها به فروش می‌رسد. بانوان برای کسب عناوین فردی و تیمی، در چهار رشته مختلف، با هم رقابت می‌کنند: خرک، پارالل غیرهم سطح, حرکات زمینی. ژیمناستیک زنان نشان دهنده‌ی قدرت, زیبایی و ظرافت است.

آشنایی با چند نمونه از رشته های ژیمناستیک زنان

پرش از خرک 

خم شدن، دویدن، کشش بدن به عنوان موقعیت‌ها مختلف بدن در این رشته معرفی شده‌است. امتیاز به نحوه اجرا و میزان پیچیدگی و سختی حرکت داده می‌شود. زن ژیمناستیک‌کار براساس میزان پرواز او از تخته پرش و نحوه فرود او و عدم برداشتن قدم اضافه بعد از فرود بر روی زمین امتیاز می‌گیرد.

 پارالل بانوان 

این رشته از ژیمناستیک زنان مورد استقبال بسیاری از تماشچیان می‌باشد. در این رشته حرکات وقدرت قسمت بالای بدن ژیمناست به نمایش گذاشته می‌شود. میزان زمان بندی و شدت نزدیک شدن در این رشته مهم است. نحوه امتیاز دهی بر میزان ادامه دادن حرکت بدون توقف و وقفه می‌باشد.

 چوب موازنه 

زن ژیمناست باید قدرت تعادل و استقامت خود رابر روی میله‌ای که تنها ۴ اینچ پهنا دارد نمایش دهد.

 حرکات زمینی 

این حرکات یک حفای تصویری می‌باشد. که شامل ترکیبی از حرکات رقص و آهنگ می‌باشد. از ویژگیهای حرکات زمینی می‌توان استفاده بهینه و مختلف از حداکثر فضای زمین و سطح پیچیدگی حرکات انجام شده بر روی زمین نام برد. شخصیت یک فرد ژیمناست در این حرکات نمایش داده می‌شود. که کنترل کلی بدن را به نمایش می‌گذارد.

ژیمناستیک هنری مردان

این رشته، دومین رشته‌ی محبوب در ژیمناستیک و همچنین قدیمی‌ترین رشته‌ی این ورزش است. قدمت این رشته به اولین بازی‌های المپیک برمی‌گردد. مردان، به صورت فردی و تیمی، در ۶ مسابقه مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند: حرکات زمینی، خرک حلقه، پارالل نامسطح، پرش از خرک های بار (میله ژیمیناستیک مرتفع) و حلقه است. پرش از خرک و حرکات زمینی مشابه همین رشته برای بانوان است. ژیمناستیک مردان اغلب نمایش دهنده‌ی بالاترین ترفندهای پرش، به همراه نمایش قدرتی شگفت انگیز است.

ژیمناستیک ریتمیک یا ژیمناستیک موزون

ژیمناستیک ریتمیک انجام حرکات مختلف ژیمناستیک و ورزش رقص با آهنگ است، که میتواند با یا بدون استفاده از ابزارهای ژیمناستیک باشد. تنها خانم ها در این ورزش رقابت میکنند، چیزی که ترکیب عناصری از باله و ژیمناستیک در انجام پنج روال جداگانه به همراه استفاده از پنچ ابزار است که شامل توپ، روبان، حلقه، گرز (clubs) و طناب هستند. همچنین روال های گروهی وجود دارند که متشکل از دو تا شش ژیمناستیک کار هستند که حداکثر از دو ابزار به انتخاب خودشان استفاده میکنند.

از ديگر انواع ژیمناستیک حرفه ای، ژیمناستیک ریتمیک است كه، عنصر ابتکار می تواند به هنگام کار با ابزار به کار گرفته شود تا به واسطه آن حرکات مدیریت شده و موزون نمایش داده شوند. قطعا درست اجرا کردن حرکات ژیمناستیک ریتمیک از ارزش بالایی برخوردار است و می تواند نشان دهنده ی میزان تمرین و مهارت ژیمناست باشد.

ژیمناستیک ایروبیک 

ژیمناستیک ایروبیک، که همچنین به اسم ورزش ایروبیک نیز شناخته میشود، شامل استفاده از روال های فردی، دوتایی، سه تایی و گروه هایی تا شش نفر هستند. این روال ها معمولا بر قدرت، انعطاف و تناسب ایروبیک، به جای مهارت های آکروباتیک یا تعادلی تاکید دارند. این روال ها معمولا ۶۰ تا ۹۰ ثانیه زمان می برند و روی زمین انجام میشوند و در آن ها از ابزاری استفاده نمی شود.

در ادامه بخوانید: اموزش 20 حرکت فوق العاده برای آموزش ژیمناستیک در خانه

لیست وسایل مورد نیاز ژیمناستیک

لیست تجهیزات مورد نیاز برای ژیمناستیک شامل موارد مختلفی خواهد بود، با این حال، اینها برخی از رایج ترین تجهیزات ژیمناستیک هستند که در هر باشگاه ژیمناستیکی وجود خواهند داشت:

  • 1- کفپوش
  • 2- تشک
  • 3- تجهیزات ایمنی
  • 4- تجهیزات ژیمناستیک ریتمیک(طناب، حلقه، توپ، میل و روبان)
  • 5- تیر تراز
  • 6- خرک
  • 7- حلقه های استیل
  • 8- طاق (Vault)
  • 9- میله

    مزایای ژیمناستیک

    ۷ مورد از بهترین مزایای ژیمناستیک برای بدن و ذهن ورزشکار:

    • افزایش انعطاف پذیری: زمانی که تمرینات ژیمناستیک را انجام می دهید، انعطاف پذیری ماهیچه های بدن شما به مرور زمان افزایش می یابد.
    • ارتقاء سلامت استخوان
    • افزایش قدرت بدنی
    • کمک به پیشگیری از بیماری ها
    • ارتقاء انضباط فردی
    • بهبود هماهنگی اعضای بدن
    • افزایش تمرکز

    برخی از مهارت های پایه ژیمناستیک چیست؟

    ۱- استرادل نشسته‌

    ۲- تعادل روی یک پا

    ۳- لاگ رول

    ۴- پرش با فرود ایمن

    ۵- پرشهای متوالی

    ۶- پرش نیم پیچ

    ۷- تاک جامپ (پرش با زانو)

    ۸- حرکت پل

    ۹- غلت رو به جلو

    ۱۰- غلت رو به پشت

    ۱۱- حرکت سه پایه

    به عنوان یک تازه کار در ژیمناستیک باید چکار کنیم؟

    از آنجایی که شرکت در رقابت های ژیمناستیک نیازمند داشتن سطح بالایی از مهارت و انعطاف بدنی می باشد، بیشتر ژیمناست ها از سنین بسیار پایین تمرینات خود را آغاز می کنند. اگر می خواهید در سنین پایین ژیمناستیک را شروع کنید، باید یک باشگاه ژیمناستیک در اطراف محل زندگی خود پیدا کنید. شما با ثبت نام در این باشگاه ها علاوه بر تمرین حرکات ژیمناستیک، می توانید عضو تیم شوید و بعدها در رقابت ها شرکت کنید.

    برای سنین بالاتر گزینه های کمتری برای شروع ژیمناستیک وجود دارد؛ اما برخی از باشگاه ها در تمام رده های سنی کلاس ژیمناستیک سطح مبتدی را برگزار می کنند. همچنین، چندین گزینه ی آموزش آنلاین مهارت ها و حرکات ژیمناستیک در اینترنت وجود دارد؛ اما برای تمرین از این طریق حتماً یک تشک نرم ژیمناستیک تهیه کنید. تمام افراد مبتدی باید روی تسلط بر مهارت های پایه تمرکز کنند.

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع تجهیزات حرفه‌ای ژیمناستیک   اینجا   کلیک کنید. 

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.