فواید طناب زدن + راهنمای خرید طناب
23
فروردین 1402
0 نظر

فواید طناب زدن + راهنمای خرید طناب

طناب‌ ورزشی وسیله ای عالی برای ایجاد هماهنگی بین اعصاب و عضلات و افزایش سرعت و استقامت بدن است.

طناب ورزشی چیست؟

طناب زنی یا طناب بازی یک ورزش ساده است که کودکان و نوجوانان برای بازی یا ورزش از روی طناب می‌پرند. در طناب‌بازی یک یا چند شرکت‌کننده طناب را طوری تاب می‌دهند که از زیر پاها و بالای سرشان بگذرد. ممکن است یک شرکت‌کننده طناب را بچرخاند و خود از رویش بپرد یا چند شرکت‌کننده (دست‌کم سه نفر) به ترتیب دو نفر طناب را بچرخانند و یکی از روی آن بپرد. شکل چند نفرهٔ این بازی را با دو طناب هم انجام می‌دهند.

تاریخچه طناب زنی

رشته ورزشی طناب زنی ، ورزشی است هک شکل ساده اش برای کودکان  4 – 5 ساله و شکل پیشرفته اش برای ورزشهای قهرمانی مناسب است.

در سال 1980 میلادی ، سازمان بین المللی طناب زنی و انجمن طناب بازی کانادا تاسیس شد و در سال 1991 میلادی فدراسیون جهانی طناب زنی تشکیل گردید. 

فواید طناب زدن

بسیاری تصور می‌کنند این ورزش برای بچه‌هاست در حالی که فواید طناب زدن نه فقط برای بچه‌ها بلکه برای همه افراد با سنین مختلف، متفاوت است. همچنین به‌ عنوان یک تمرین عالی برای کل اندام‌های بدن شناخته می‌شود.طناب زدن فواید زیادی دارد اما در ادامه به فوایدی اشاره می‌کنیم که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید.

۱. بهبود هماهنگی عصب و عضله  ۲. کاهش آسیب‌های پا به ویژه در ناحیه‌ی مچ پا  ۳. کالری‌سوزی بیشتر  ۴. تمرینی جذاب و قابل انجام در شرایط مختلف  ۵. بهبود تراکم استخوان  ۶. بهبود سلامت قلب و عروق  ۷. بهبود کارایی تنفسی  ۸. تقویت مهارت‌های ذهنی و تمرکز  ۹. بهبود توانایی حفظ آرامش

انواع طناب ورزشی

انواع مختلفی از طناب های ورزشی برای خرید وجود دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص دارند و برای فعالیت ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

1.ازنظر قدرت

مبتدی

این مدل طناب از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است. ضمن اینکه به‌عنوان یک وسیله مناسب برای انجام تمرینات کامل و کارآمد محسوب می‌شود. این نوع طناب‌ نسبت به انواع دیگر ضخیم‌تر اما سبک‌تر هستند. درواقع بیشتر آن‌ها را با پلاستیک pvc می‌سازند و دسته‌های آن هم از لاستیک یا فوم تولید می‌شود. این کار باعث می‌شود تا ورزشکار هنگام دست‌گرفتن دسته‌ها، احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

سرعتی

دومین نوع از طناب ورزشی را طناب های سرعتی تشکیل می دهند. این وسیله بسیار سبک بوده و برای انجام حرکات سرعتی طراحی و تولید شده است. معمولا طناب ورزشی سرعتی باریک بوده و برای جلوگیری از ساییدگی و ایجاد خط و خش روی زمین از جنس مرغوب و ضد خش تولید شده است. از این رو بیشتر مناسب استفاده در منزل است.همانطور که از اسم آن مشخص است هدف سرعت است. طناب های ورزشی سریع وزن کمی دارند. آنها از یک بند نازک وینیل ساخته شده اند. تمرینات با طناب سرعتی ممکن است به دلیل سرعت زیاد، شدید و طاقت فرسا باشد. به همین دلیل، طناب سرعتی برای کسانی که به دنبال بهبود عملکرد پا و مهارت های تنفسی هستند توصیه میشود.

قدرتی

طنابهای سنگین دارای وزن بیشتری نسبت به سایر طنابهای ورزشی میباشند.طناب زدن با طناب سنگین باعث بکارگیری عضلات بالاتنه در زمان طناب زدن می شود و اگر قصد دارید در زمان طناب زدن سرشانه های شما نیز تقویت شود طناب سنگین بهترین انتخاب برای شما می باشد. به عبارت دیگر طناب زدن با طناب سنگین برای مدت زمان بیشتر احتیاج به بالاتنه قوی تری دارد. البته اگر تازه کار هستید توصیه می شود که در ابتدا از طناب با وزن کمتر (البته نه خیلی سبک) استفاده کنید و در مراحل بعد از طناب سنگین تر استفاده کنید.

2.از نظر جنس

طناب ها انواع مختلفی دارند که هرکدام مناسب یک تمرین است و استفاده از انها بستگی به هدف شما از طناب زدن دارد. در ادامه چند مدل از انها را را معرفی کردیم

طناب چرمی :

درواقع محبوبیت این محصول در درجه اول برای تقویت هماهنگی و سرعت حرکت پاست. این وسیله به ایجاد اعتمادبه‌نفس برای چابکی و سرعت بیشتر هنگام پرش کمک بزرگی می‌کند.از مهم‌ترین ویژگی‌های طناب‌های چرمی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگام طناب‌زدن مانند طناب‌های مهره‌ای سروصدا ایجاد نمی‌کنند.
  • به‌دلیل جنس نرم و وزن سبک، قابل استفاده در هرمکانی از جمله خانه است، ولی نباید در برخی از مکان‌ها احتیاط کردن هنگام استفاده از آن را فراموش کرد. چون ممکن است آسیب ببیند.
  • نسبتا سبک هستند و نمی‌توان پرش‌های ریتمی مانند طناب‌های مهره‌ای و قدرتی انجام داد.
  • مناسب برای استفاده مبتدیان است، ضمن اینکه افراد حرفه‌ای هم می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • این محصولات به‌دلیل داشتن دسته‌های چوبی خوش‌دست، محبوب هستند.

طناب PVC :

همانطور که از نام این طناب مشخص است از جنس PVC ساخته شده و برای بهبود مهارت پرش بسیار مفید خواهد بود.

طناب کابلی : 

جنس این مدل از طناب‌ها حالت کابلی دارد و اگر هنگام فعالیت به بدنتان اصابت کند، آسیب جدی خواهید دید. اگر به تمرینات سرعتی علاقه دارید، پیشنهاد ما به شما خرید این مدل می باشد.

فنر وسط طناب برای چیست؟

این فنر در وسط انواع طناب ورزشی کاربرد های مهمی دارد:

  • استهلاک طناب های معمولی در طول زمان بیشتر شده و تمرین زیاد با طناب باعث زخمی شدن و از بین رفتن طناب ورزشی میشود.این فنر مانند محافظی عمل کرده و به کاهش استهلاک طناب ورزشی هنگام برخورد با زمین کمک می‌کند.
  • فنر وسط این طناب ها هنگام برخورد با زمین جهشی ایجاد میکند که میتواند سرعت چرخش طناب را افزایش دهد و به سبک تمرینی شما کمک نماید.البته اگر به دنبال حرکت سرعتی مناسب باشید.
  • فنر وسط طناب ورزشی امکان انجام سبک های تمرینی متفاوت و جدید با طناب ورزشی را ایجاد میکند.

نکاتی که هنگام خرید طناب ورزشی باید بدانیم:

اندازه طناب ورزشی

اندازه استاندارد طناب ورزشی یکی از فاکتور مهم در هنگام خرید طناب ورزشی به حساب می آید زیرا اگر قد شما بلند باشد و از طناب‌ورزشی کوچک برای طناب زنی استفاده کنید صد در صد دچار مشکل خواهید شد پس باید اندازه طناب نسبت به قد خود را تهیه کنید. اندازه طناب نسبت به قد شما باید 90 سانتی‌متر بزرگتر از قد خود را انتخاب کنید یعنی اگر 180 سانتیمتر قد شما است، اندازه طناب نسبت به قد شما باید 270 سانتیمتر باشد.

قابلیت تنظیم اندازه و شمارنده تعداد طناب زنی

توجه کنید که طنابی که خریداری می کنید حتما قابلیت تنظیم طول داشته باشد. اینطور اگر اندازه طناب برای شما استاندارد نبود، به راحتی می توانید آن را تغییر دهید. از طرفی اگر کسی دیگر از اعضای خانواده تان بخواهد از طناب استفاده کند هم می تواند طول طناب را دوباره تنظیم کند. داشتن شمارشگر هم به شما این امکان را می‌دهد تا با یادداشت برداری تعداد طناب‌هایی که زده‌اید مطالعه‌ای روی وضعیت طناب زنی خود داشته باشید.

معرفی طناب ورزشی

طناب ورزشی لیوپرو مدل LP8283-300

طناب سرعتی کراس فیت LIVEPRO مدل LP8283-300 معرفی شده در این بخش ساخته شده از جنس آلومینیوم ( steel + aircraft grade aluminum ) است که از این آلیاژ آلومینیوم در صنعت هوایی مورد استفاده قرار میگیرد. از دیگر مشخصات این محصول میتوان گفت دارای وزن 300 گرم می باشد. طول دسته طناب 15 سانتی متر، قطر دسته طناب 1.8 سانتی متر و طول سیم طناب 3متر با ضخامت 0.25 میلی متر می باشد. این محصول یک طناب پرش حرفه ای و محبوب در بازار است، که دارای بلبرینگ توپی در قسمت اتصال سیم به دسته میباشدکه به وسیله همین بلبرینگ، طناب می تواند در هر جهت بدون مانع حرکت کند و طناب نرم تر می چرخد و سرعت طناب پرش را افزایش می دهد. دسته این طناب مقاوم در برابر سایش و خط خوردگی می باشد. در انتها میتوان گفت طناب سرعتی کراس فیت LIVEPRO در دو وزن 190 گرمی و 300 گرمی عرضه میگردد.

طناب ورزشی سیما مدل JUMPING ROPE | سرعتی

طناب ورزشی سیما مدل JUMPING ROPE از سیم لاستیکی درجه 1 و نرم که از کیفیت خوبی بهره می برد و دسته های آن از پوشش پلاستیکی سخت با طول 21 سانتی متر برخودار می باشد. حالت طناب در این مدل طناب به گونه ای است که در جهت ایجاد تعادل و وزن برای بهتر طناب زدن و همچنین استحکام بیشتر طناب به جهت سایش با زمین می باشد. طناب ورزشی سیما مدل JUMPING ROPE با 2.80 متر طول و قطر 0.5 سانتی متر این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید با کیفیت ورزش کنید. کیفیت این محصول در حد بسیار مناسبی می باشد. طناب ورزشی سیما مدل JUMPING ROPE دارای کیفیت مناسب برای برگزاری مسابقات طناب زنی است.همچنین وسیله‌ای مناسب برای استفاده‌ی ورزشکاران بوده و ساخت کشور چین می باشد و در آخر می‌توان گفت تمام ویژگی‌های ذکر شده در کنار طراحی زیبای این محصول ، آن را به انتخابی مناسب برای شما تبدیل خواهد کرد.

ویژگی ها

- بهترین کیفیت

- دارای بسته بندی

- طراحی مناسب جهت پایداری ورزشکار

طناب ورزشی قدرتی مدل Heavy

طناب ورزشی قدرتی مدل Heavy یا طناب سنگین معرفی شده دارای یک طراحی زیبا و مدرن میباشد. جنس باند، این طناب قدرتی Heavy فوم طرح ابریشم و بافته شده است که از کیفیت خوبی بهره می برد و دسته های آن فایبرگلاس با پوشش اسفنجی بوده و به صورت پیچی می باشد که داخل دسته دارای بلبرینگ و قابلیت ریگلاژ نیز وجود دارد. جنس طناب بگونه ای بوده که باعث سنگینی و قدرتی شدن طناب شده است. حالت طناب در این محصول طوری است که در جهت ایجاد تعادل و وزن برای بهتر طناب زدن و همچنین استحکام بیشتر طناب به جهت سایش با زمین می باشد همچنین چون این طناب سنگین است ، باعث تقویت مچ دست ، ساعد و شانه می شود و مزیت اصلی این طناب سنگین ، توزیع مناسب وزن به طور کاملاً یکنواخت در کل محصول است.

طناب قدرتی Heavy با 2.7 متر طول این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید طول آن را تغییر دهید. طناب قدرتی Heavy دارای کیفیت مناسب برای برگزاری مسابقات طناب زنی است، همچنین وسیله‌ای مناسب برای استفاده‌ی ورزشکاران بوده و ساخت کشور تایوان می باشد و در آخر می‌توان گفت تمام ویژگی‌های ذکر شده در کنار طراحی زیبای این محصول، آن را به انتخابی مناسب برای شما تبدیل خواهد کرد.

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع طناب ورزشی اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.