کش سی ایکس چیست ؟معرفی و اموزش چند تمرین ساده
8
اردیبهشت 1402
0 نظر

کش سی ایکس چیست ؟معرفی و اموزش چند تمرین ساده

کش سی ایکس از تعدادی بند ارتجاعی (اغلب از جنس پلیمر) ساخته شده که در دوطرف آن دسته وجود دارد. ورزشکار با گرفتن دسته ها و کشیدن آن عضلات خود را تقویت می کند.

کش سی ایکس چیست؟

کش سی ایکس یکی از لوازم پرکاربرد در تمرینات بدنسازی می‌باشد. نام دیگر آن کش لوله‌ای یا باند مقاومتی cx می‌باشد. لازم به ذکر است این محصول برای اولین بار توسط کمپانی بزرگ لس میلز طراحی و به بازار عرضه‌شده است و تا به امروز توانسته نیازهای بسیاری را در تمرینات بدنسازی و پیلاتس تأمین نماید. شاکله اصلی ورزش CX استفاده از کش لوله‌ای است. در کلاس‌های تمرینی CX مربیان درانجام تمرینات اساسی مانند حرکات اسکات، لانچ، حرکت جلو بازو، این محصولات را با تکنیک‌های مختلفی به دور بدن خود پیچیده تا مقاومت بیشتری را ایجاد کنند.

این محصول از کش های لاستیکی از جنس لاتکس ساخته شده و با وسیله ی یک نوار به دسته وصل شده است. دسته کش سی ایکس از جنس پلاستیک با روکش فومی هستند. برخی از انواع این محصول دارای یک روکش پارچه ای هستند که با عنوان کش سی ایکس روکش دار در بازار شناخته می شوند. روکش در این محصول به منظور کاهش احتمال خطر پارگی و برخورد به بدن ورزشکار در نظر گرفته شده است.

ویژگی‌های کلی ورزش سی ایکس

به طور کلی مهم‌ترین و بارزترین ویژگی‌های CX عبارتند از:

  • مدت زمان انجام ورزش: ۳۰ دقیقه
  • عضلات هدف: عضلات شکم، باسن و پاها
  • موثر برای: بهبود وضعیت و حالت بدن
  • هدف کلی: افزایش قدرت بدنی و فرم دادن به بدن
  • وسایل مورد نیاز: کش ورزشی و وزنه
  • سطح ورزشی: سه سطح مختلف متوسط، حرفه‌ای و خیلی حرفه‌ای

مزایای ورزش با کش سی ایکس

اصلی‌ترین فایده ورزش با کش سی ایکس را باید در تاثیر آنی آن دانست. فرقی ندارد که در چه نوع وضعیت بدنی قرار دارید. تاثیر این ورزش بسیار سریع است و به سرعت اندام شما را قوی و بهتر خواهد کرد.سی ایکس می‌تواند به سرعت به عضلات شما شکل مناسبی دهد. کسانی که می‌خواهند شکم سفت داشته باشند می‌توانند روی این ورزش حساب ویژه‌ای باز کنند.

یکی از دیگر از فواید بسیار خوب این ورزش افزایش استقامت بدن و همینطور جلوگیری از آسیب‌ دیدگی‌های ورزشی است. از دیگر فواید این ورزش می‌توان به کاهش درد کمر، بهبود پوسچر (فرم نامناسب بدن در هنگام بلند کردن وزنه)، بهبود تعادل بدن، هم انقباضی عضلات شکم، کار کردن بالاتنه به عنوان یک واحد محکم و افزایش استقامت بدن برای تمرین‌های سخت‌تر در باشگاه اشاره کرد.

معرفی چند مدل کش سی ایکس موجود در بازار

کش ورزشی سی ایکس تراباند مدل TB-120 (اصل)

کش ورزشی سی ایکس لیوآپ مدل LS3201 | قدرت متوسط

کش سی ایکس روگ مدل 120 سانتی متری

کش پنج رشته بدنسازی مدل Body Strength (اورجینال)

قبل از شروع کلاس های سی ایکس چه اطلاعاتی لازم است داشته باشید؟

اگر بخواهیم با شما صادق باشیم، هرچقدر هم اطلاعات در زمینه ورزش سی ایکس داشته باشید، بازهم در جلسه اول ممکن است حسابی شگفت زده شوید. گاهی اوقات جلسه اول برای مربی سی ایکس هم عجیب و غریب است. زیرا باید بیشتر زمان حضورتان در کلاس را سر و ته پاهایتان را در هوا بگیرید و با کش ورزشی و وزنه تمرین انجام دهید. اما جای هیچ نگرانی نیست. شما و همه افراد حاضر در کلاس، داخل یک قایق هستید و حس مشابهی خواهید داشت.

اما بهتر است قبل از رفتن سرکلاس نکات زیر را بدانید:

  • کمی زودتر از زمان آغاز کلاس، در محل حاضر شوید و با مربی آشنا شده و بگویید چه توقعی از کلاس سی ایکس دارید.
  • سعی کنید زیرانداز ورزشی تان را جلوی مربی بیاندازید تا حرکات را کامل ببینید.
  • اگر سختتان است از وزنه درحین تمرینات استفاده کنید، اصلاً نگران نباشید. به دست گرفتن دمبل فقط باعث چالشی تر شدن تمرینات خواهد شد.
  • اگر سختتان است در جلسه اول با باند کشی کار کنید، می توانید حرکات را بدون وسیله هم انجام دهید.
  • به توصیه های مربی در حین انجام تمرینات گوش فرادهید تا متوجه شوید در حین انجام حرکات، کدام عضله تان باید درگیر شود.
  • در مدت زمانی که معلق هستید، هیچ ترسی از گذاشتن زانوها و پاهایتان روی زمین نداشته باشید.
  • در جلسه ابتدایی سعی نکنید با هم کلاسی هایتان رقابت کنید. بهتر است تمام تمرکز تان را روی یادگیری حرکات و نحوه صحیح انجام حرکات بگذارید.

اموزش چند حرکت ساده با کش سی ایکس

حرکت اول: پرس سینه با کش بدنسازی

حرکت پرس سینه با کش را میتوانید ایستاده اجرا کنید. ابتدا کش را به جایی متصل کنید و مطمئن شوید که محکم است. یک پا را جلوتر و یک پا را عقب تر قرار دهید. کش را در مشت خود قرار دهید و از روی شانه به جلو و عقب حرکت دهید.

حرکت دوم: جلوبازو با کش بدنسازی

یکی از معروف ترین حرکات بدنسازی حرکت جلو بازو میباشد. این حرکت یکی از حرکات پایه بدنسازی با کش میباشد که در صورت اجرای صحیح این حرکت تاثیر بسیار خوبی در تقویت عضلات دارد. برای انجام این حرکت باید کش را زیر دو پای خود قرار دهید و دسته کش را تا جلوی سینه خود بالا بیاورید.

حرکت سوم: پشت بازو کیک بک با کش بدنسازی

کیک بک یک حرکت ساده اما بسیار مفید است و تمرکز ویژه ای برای تقویت عضلات سه سر بازو دارد. برای انجام این حرکت کش را به یک مکان متصل کنید و ۴۵ درجه خم شوید و کش را تا پشت کمر خود بکشید.

حرکت چهارم: جلو بازو جفت با کش بدنسازی

در بالا توضیحاتی درباره حرکت جلو بازو دادیم اما برای بانوان این حرکت تعداد کمتری نیاز است. حرکت جلوبازو به نوعی است که کش را زیر دوپای خود قرار میدهید و کش را توسط دسته آن تا جلوی سینه بالا میاورید.

حرکت پنجم: کرانچ پهلو با کش بدنسازی

حرکت کرانچ با کش به این گونه است که پاها را اندازه عرض شانه باز میکنید و کش را از وسط به زیر یک پا گیر میدهید و با دو دست دسته کش را گرفته و به طرف مخالف حرکت میکنید. دقت کنید که در انجام این حرکت عجله نکنید و حرکت را آرام و درست انجام دهید.

حرکت ششم: سرشانه پرسی از پشت با کش بدنسازی

حرکت سرشانه پرس از پشت با کش اینگونه است که کش سی ایکس را به پشت خود میبرید و زیر یک پا میگذارید و از پشت کش را به بالای سر خود میبرید. دقت کنید که پایی که کش زیر آن قرار دارد عقب تر باشد و پای مخالف جلوتر از بدن خودتان!

حرکت هفتم: سرشانه کول با کش بدنسازی

حرکت سرشانه در میان بدنسازان و حتی افراد عام طرفدار زیادی دارد! زیرا این حرکت به تقویت و شکل دهی سرشانه ها کمک میکند و برای استقامت بدن بسیار مفید میباشد. برای انجام این حرکت کش را به صورت ضربدری بگیرید و به صورت ضربدری تمرین کنید.

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع کش    اینجا     کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.