معرفی ورزش ایروبیک + تاریخچه
10
تیر 1402
0 نظر

معرفی ورزش ایروبیک + تاریخچه

تمرینات ایروبیک از دسته تمریات هوازی هستند که با حرکات موزون انجام میشوند.این ورزش با بالا بردن سوخت و ساز بدن و همین طور انجام حرکات قدرتی و کششی به کاهش وزن بدن کمک می کند.

ایروبیک چیست؟

حرکات ایروبیک معمولا با ضرب موسیقی و آهنگ انجام می‌شود و به همین دلیل تمرکز ذهنی بسیاری را در هنگام حرکات نیاز دارد.

ورزش ایروبیک معمولا در میان خانم‌ها طرفداران زیادی دارد. این ورزش از جمله ورزش‌های شاد به حساب می‌آید و علاوه بر کاهش وزن، تناسب اندام را بدون حجیم کردن عضلات با خود به همراه می‌آورد. این ورزش در حقیقت شامل طیف وسیعی از ورزش‌هاست که با توجه به آمادگی جسمانی شما می‌توان نوع آن را انتخاب کرد. پیاده‌ روی، شنا، دویدن، اسکی، قایق رانی، دوچرخه سواری و… از جمله ورزش‌های معروف ایروبیک هستند.

ورزش ایروبیک در سه مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول شما به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه شروع به گرم کردن بدن می‌کنید تا به نرخ ۵۰ تا ۶۰ درصد حدکثر ضربان قلب برسید. سپس به مدت ۲۰ دقیقه با قدرت بالا و طوری که به نرخ ۷۵ تا ۸۰ حداکثر ضربان قلب برسید، تمرین را ادامه می‌دهید. پس از آن به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه تمرین‌های خود را به منظور سرد کردن بدن خود سرد ادامه می‌دهید.

تاریخچه ی ایروبیک

بیش از چهل سال است که نوعی تمرین هوازی به نام ایروبیک یا حرکات موزون به شکل فزاینده در اکثر جوامع رواج پیدا کرده‌است. در سال ۱۹۶۹ شخصی به نام جکی سورنسن(Jacki Sorenson) در آمریکا این فعالیت بدنی را ابداع کرد. او هنرمندی مشهور بود که عقیده داشت این روش تمرین هوازی بهترین روش برای دستیابی به آمادگی جسمانی مطلوب است. او این روش را جازرسایز (Jazzercise) یا دنسرسایز (Dancercise) نامید، که اکنون به عنوان ایروبیک شناخته شده و شکل دیگری از حرکات موزون است.

6 فایده ی ایروبیک

1.کاهش چربی و وزن اضافی

2.بهبود عملکرد قلب

3.ورزشی مفید برای همه سنین

4.ورزشی برای اعتماد به نفس

5.ورزشی برای تقویت بینایی و شنوایی

6.کاهش کمر درد

آیا ایروبیک ضرر دارد؟

ایروبیک، حتی اگر هرروز انجام شود، ورزش خطرناک و ناامنی نیست. شدت و مدت زمان تمرین بسیار مهم هستند و بر سود و زیان این تمرین موثراند. یک جلسه ایروبیک ۳۰ دقیقه‌ای یک روز در میان برای اکثر افراد، تمرین سخت و پیچیده‌ای نیست؛ اما اگر هرروز بیش از دو ساعت بخواهید ایروبیک کار کنید، احتمالا با گذشت زمان نتایجی منفی برای‌تان خواهد داشت.

مضرات زیاده روی در ورزش ایروبیک

  • درد و ضعف عضلانی
  • خستگی جسمی و روحی
  • از دست دادن توده عضلانی
  • بهم ریختن نظم و کیفیت خواب
  • فشار وارد شدن به قلب (در بعضی موارد خاص)
  • تمرین‌زدگی

توضیحات اولیه درباره ورزش ایروبیک

  • ورزش ایروبیک گاهی به‌نام کاردیو (Cardio) شناخته می‌شود. ورزشی که نیازمند آن است تا خون حاوی اکسیژن را از قلب به عضلاتِ در حال فعالیت برساند؛
  • ورزش ایروبیک ضربان قلب و تنفس را افزایش می‌دهد. آن هم به صورتی که توالی آن تا پایان تمرین حفظ ‌شود. در مقابل، تمرین‌های غیرهوازی باعث می‌شوند سریع نفس کم بیاورید (مثل دوی سرعتی یا وزنه‌برداری سنگین)؛
  • دستگاه‌های کاردیو، دویدن، شنا، پیاده‌روی، کوهنوردی، کلاس ایروبیک، اسکی صحرانوردی و کیک‌بوکس از نمونه‌ ورزش‌های هوازی‌اند (البته ایروبیک انواع مختلف دیگری هم دارد)؛
  • اگر تمرین‌های ایروبیک در سطح سنگین و با فشار زیاد انجام شوند، به تمرینی غیرهوازی تبدیل می‌شوند؛
  • ایروبیک نه‌تنها به تناسب اندام کمک می‌کند، برای سلامت جسم و سلامت روان نیز مفید است.

برای لاغری ایروبیک خوبه یا پیلاتس؟

ایروبیک و پیلاتس هر یک دارای فواید بسیار زیادی میباشند هردو تاثیر شایانی  در حفظ سلامتی و داشتن اندامی متناسب دارند از همین رو هرفرد باتوجه به علایق شخصی خود می تواند پس از بررسی های لازم در ارتباط با این دو نوع ورزش موردی را که بیشتر با شرایط روحی و جسمانی وی سازگاری دارد را انتخاب نمایید.

انواع لوازم ایروبیک

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد ایروبیک مجموعه‌ای از تمرینات هوازی می‌باشد لذا وسایل آن نیز بیشتر مختص حرکت اندام‌ها و تقویت سیستم تنفسی و عروقی می‌باشد. لازم است بدانید به دلیل شباهت برخی تمرینات ایروبیک با ورزش پیلاتس، معمولاً تجهیزات این دو رشته ورزشی در بعضی موارد باهم یکسان هستند.

۱.زیرانداز یا مت 

به همراه داشتن و استفاده از یک مت تمرینی به‌عنوان یکی از وسایل ایروبیک در کلاس‌های این رشته ورزشی در هنگام انجام حرکات کششی، شنا، حرکات پهلوها و شکم می‌تواند به حفظ تعادل ورزشکار کمک کند. سبکی و لطافت یکی از فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب و خرید مت محسوب می‌شود که باید به آن‌ها توجه داشت. یک مت مناسب بایستی دارای حداقل ۵ میلی‌متر قطر و مناسب با میزان قد ورزشکار انتخاب شود. این زیراندازها از جنس PVC، پلاستیک و فوم ساخته‌شده و در بازارهای ورزشی به‌وفور یافت می‌شوند.

۲.دمبل ایروبیک 

همان‌طور که می‌دانید دمبل ابزاری در جهت تقویت، شکل‌دهی و پروش عضلات است و قدمتی هزاران ساله دارد. دمبل‌های ورزش ایروبیک با طراحی‌های خاص و مقدار وزن ثابت از 250 الی 10000 گرم باروکشی از جنس پلاستیک به‌صورت جفت تولید و روانه بازارهای ورزشی می‌شوند. دمبل ایروبیک هم در باشگاه‌های ورزشی کاربرد دارد و هم مختص تمرین در منزل می‌باشد.

۳.توپ تعادلی

این توپ در ورزش ایروبیک برای انجام حرکات و تمرینات تعادلی و بهبود انعطاف بدنی کاربرد دارد. استپ ایروبیک و مدیسین بال (توپ پزشکی) نیز در زمره وسایل و تجهیزات این ورزش قرار دارند که در تمرینات ایروبیک بدنسازی مورداستفاده قرارگرفته می‌شوند و نحوه اجرای حرکات با این وسایل توسط مربیان ایروبیک در کلاس‌های این ورزش آموزش داده می‌شود.

۴.حلقه ایروبیک

این وسیله شامل یک حلقه پلاستیکی به اطراف بدن بوده که با چرخیدن و حرکت تمرینی خصوصاً در بانوان باعث از بین رفتن چربی‌های اضافه شکم و پهلو خواهد شد.

۵.مسگری

مسگری را در بازار بانام‌های چرخونک ورزشی نیز می‌شناسند. نام لاتین آن Waist Twisting می‌باشد. این یک وسیله ارزان‌قیمت است و بیشتر مناسب سوزاندن چربی‌های پهلو و اطراف شکم می‌باشد. استفاده از چرخونک های لاغری هسته اصلی عضلات بدن شما را تثبیت می‌کند. این عضلات شامل عضلات شکم، کمر، عضلات سرینی و خصوصاً ران‌ها خواهد بود. این وسیله به‌نوعی باعث جلوگیری از آسیب کمر در مشغله‌های روزمره خواهد شد.

صفحات چرخان این وسیله به شما دررسیدن به تون عضلانی و از بین بردن چربی‌های اطراف قسمت میانی بدن کمک شایانی خواهد کرد. این وسیله برای خانم‌های که به دنبال شکمی صاف و کمر باریک و یا عضلانی سرینی سفت می‌باشد کاربرد بالایی دارد.

برای ورزش روزانه ایروبیک در خانه چه مواردی را در نظر بگیریم؟

ساده شروع کنید، قابل‌اجرا برنامه ریزی کنید، راحت برگزار کنید و واقع‌بین باشید. اگر مدت‌ زیادی است که فعالیت نداشته‌اید، در ابتدا به خودتان سخت نگیرید. زمان و نوعی از فعالیت را انتخاب کنید که بتوانید به آن پایبند بمانید.

لازم است برای ورزش خود برنامه داشته باشید. برنامه‌ریزی به تغییر رفتار کمک می‌کند. خوب است برای هر هفته خود اهدافی در نظر بگیرید؛ مثلا اینکه قرار است چه روزهایی ورزش کنید، چه ساعتی را برای ورزش در نظر دارید، می‌خواهید چند دقیقه ورزش کنید، کجا و با چه حرکاتی تمرین خود را ادامه می‌دهید. واقع‌بین باشید. همین که شروع کرده‌اید خیلی ارزشمند است. لازم نیست ایدئال فکر کنید.

در ادامه بخوانید:

نکات مهم برای تمرین و ورزش در خانه

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع تجهیزات ورزش های هوازی و تناسب اندام    اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.