معرفی و اموزش ورزش بدمینتون از مبتدی تا حرفه‌ای

معرفی و اموزش ورزش بدمینتون از مبتدی تا حرفه‌ای

ورزش بدمینتون یک رشته ورزشی می باشد که با استفاده از یک توپ پردار و راکت هایی در سالن های مخصوص انجام می باشد. که همه گروه های سنی می توانند بدون هیچ محدودیتی در آن فعالیت کنند.

ورزش بدمینتون یکی از مفرح ترین ورزش ها برای خانم ها و آقایان و برای تمام رده های سنی است. شما در هر سنی که باشید، می توانید ورزش بدمینتون را انجام دهید. بازی بدمینتون به صورت انفرادی و یا دوبل انجام می شود. بدمینتون را می توان در سالن های ورزشی، باشگاه ها و یا در فضای باز نیز انجام داد.

برای اشنایی بیشتر با ورزش بدمینتون تاریخچه و قوانین آن       اینجا     کلیک کنید.

چگونه راکت را در دست خود نگه داریم؟

نگاه داشتن صحیح راکت در دست به سادگی یک دست دادن دوستانه می باشد! گریپ یک راکت را مانند دست دوستانتان تصور کنید که می خواهید با او دست دهید.به راحتی راکت را بحالتی که می خواهید با کسی دست بدهید در دست خود بگیرید.

پس از این کار باید نکات زیر را مرور کنید:

  • انگشت شصت شما باید براحتی و نرم یکی از سطوح پهن تر گریپ راکت را بفشارد در حالیکه بقیه قسمت های دست راکت را طوری گرفته باشد که انگار با کسی درست می دهید.
  • روشی که شما راکت را در دست خود می گیرید بشدت بر انعطاف پذیری مچ شما تاثیر می گذارد. به همین منظور از موارد زیر اطمینان حاصل کنید.
  • راکت خود را خیلی سفت نگیرید.این سبب می شود که مچ شما در چرخش و فلیک کردن کمتر انعطاف داشته باشد .
  • فقط از انگشتان شصت ، اشاره و میانی برای کنترل راکت استفاده کنید.دو انگشت انتهایی باید براحتی روی گریپ راکت استراحت کنند تا تعادل وزن راکت را برقرار کنند.با این کار ، مچ شما آزادنه تر و منعطف تر می تواند حرکت کند.

انوع ضربه ها در ورزش بدمینتون

 یکی از جالب ترین موضوعات در ورزش بدمینتون استفاده از ضربه های متفاوت در طول بازی است. تعداد ضربه ها در این بازی محدود است و شما میتوانید با یادگیری انواع ضربه ها در بازی بدمینتون به راحتی در زمین بدمینتون بازی کنید.
از مهم ترین ضربه ها در بازی بدمینتون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرویس
  • تاس
  • بک هند
  • فور هند
  • اسمش
  • دراپ
  • نت

برای یادگیری اصولی این ضربه ها حتما باید زیر نظر یک مربی حرفه ای بدمینتون قرار بگیرید. در ادامه سعی می کنیم تعدادی از بهترین باشگاه های بدمینتون در تهران و شهرهای دیگر را معرفی کنیم.

انواع سرویس 

سرویس بلند

هدف از سرویس بلند، مجبور کردن حریف به رفتن عقب زمین و از بین بردن خطر حمله او می باشد.

سرویس کوتاه

سرویس کوتاه علیه بازیکنان اسمش زن زده می شود چون در صورت زدن سرویس بلند حریف می تواند از آن استفاده کرده و توپ را اسمش بزند.

سرویس آهسته

یک ضربه غافلگیر کننده است . ضربه باید کاملاً شبیه سرویس کوتاه باشد و شدت زدن ضربه به توپ  فقط به اندازه ای است که از بالای راکت حریف گذشته و نزدیک خط انتهایی سرویس دونفره فرود آید. سرویس کوتاه با مچ دست خم شده به عقب، زده می شود. در صورتیکه سرویس آهسته با مچ دست مستقیم زده می شود.

سرویس درایو

نوعی سرویس کوتاه و برای غافلگیر کردن حریف مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این سرویس، زدن سریع توپ با کمترین ارتفاع و حدی که قانون اجازه می دهد به منطقه خالی زمین، صورت حریف و یا بک هند ضعیف حریف می باشد.

سرویس درایو زاویه دار

در این وضعیت و تعادل باقیمانده توپ را در حد امکان دورتر و بالای خط کناری نگهدارید. این کار باعث می شود تا زاویه حمله شما بیشتر شود. و سعی کنید توپ را به سمت ناحیه بک هند حریف بزنید.

سرویس خیلی بلند

هدف زدن توپ به بالا تا جایی که قدرت شما و سقف اجازه می دهد می باشد. در این ضربه بخاطر پایین آمدن توپ به طور عمودی، تایمینگ زدن آن مشکلتر خواهد بود.

سرویس بک هند

زدن این نوع سرویس چهار مزیت دارد:

1- توپ در فاصله 50 سانتیمتری خط سرویس جلو زده می شود نه در فاصله 60 سانتیمتری پشت خط سرویس : تقریباً 120 سانتیمتر جلو تر هستید (صرفه جویی) این فاصله باعث می شود که حریف شما 20 درصد زمان کمتری برای حرکت کردن و حمله داشته باشد.

2- توپ سفید درست در مقابل پیراهن سفید شما قرار می گیرد و تشخیص آن نسبت به زمانیکه توپ در کنار بدن قرار می گیرد مشکل تر می باشد.

3- تاب دادن راکت به جلو برای زدن توپ کوتاه می باشد و درصد خطا را کمتر می کند.

4- امروزه برای بازیکنان این ضربه از ضربات هولناک محسوب می شود.

نحوه زدن سرویس در بدمینتون

آموزش ایستادن در محل سرویس
هیچ خط مرزی را لمس نکنید. اگر قسمتی از کفش شما خط را لمس کند ، تیم شما یک امتیاز از دست داده است و سرویس شما محاسبه نمی شود. اما اینکه سرویس را از سمت راست یا چپ زمین اجرا کنید بستگی به امتیاز شما دارد. اگر امتیازتان زوج باشد، سرویس را از سمت راست و اگر فرد باشد، سرویس را از سمت چپ اجرا می کنید. اما نکته دیگری که باید به آن توجه کنید نحوه اجرای سرویس در بازی دونفره و تک نفره است در واقع در بازی تک نفره سرویس بلند تا انتهای زمین محاسبه می شود ولی در بازی دونفره، نوار انتهایی زمین، جزو سرویس نیست.

  • اگر تک نفره بازی می کنید ، 60 تا 90 سانتیمتر پشت خط سرویس بایستید. خط سرویس، نزدیکترین خط به تور و موازی با آن است.
  • اگر دو نفره بازی می کنید ، برای اجرای سرویس، بهتر است که به خط سرویس بچسبید. 

در حین اجرای سرویس، پاهای خود را از زمین بلند نکنید.
قوانین بدمینتون بیان می کند که هنگام سرویس زدن باید حداقل قسمتی از هر دو پای خود را روی زمین نگه دارید. پای چپ پشتی شما به طور طبیعی هنگام چرخاندن راکت بالا می رود ، اما مطمئن شوید که انگشتان پای خود را روی زمین نگه دارید!

    • قوانین همچنین بیان می کنند که در حین سرویس نباید پای خود را روی زمین بکشید ، اگرچه می توانید چرخش دهید.

هر ضربه را از زیر کمرتان اجرا کنید.
هنگام اجرای سرویس، شاتل باید زیر قفسه سینه شما باشد ، در غیر این صورت ضربه غیرقانونی تلقی می شود. 

از نوع های مختلف سرویس استفاده کنید تا قابل پیش بینی نباشید.
به عنوان مثال ، اگر در هر رالی از سرویس کوتاه استفاده کنید، حریف شما دست شما را خواهد خواند. بنابراین سرویس های خود را بین سرویس های کوتاه ، سرویس های بلند و درایوها مخلوط کنید تا حریف نتواند حدس بزند که سرویس بعدی شما کجا خواهد رفت.

نحوه زدن ضربه تاس در بدمینتون

۱- شوت را به صورت برشی بزنید. این کار باعث می شود چرخش توپ، آن را به سمتی که غیر قابل پیش بینی است پرتاب کند. برای شوت های این چنینی، حرکت رو به جلو را طبق معمول شروع کنید و سپس راکت را به سمت داخل حرکت دهید تا وقتی که راکت عمود بر مرکز توپ قرار گیرد. حریف تان انتظار دارد شما بطور مستقیم ضربه بزنید اما با این کار توپ بصورت متقاطع خواهد چرخید.

۲- توپ را با شدت بزنید. این کار زمانی انجام می شود که با تمام قوا به توپ ضربه بزنید و آن را در بالی سرتان بصورت قوسی پرتاب کنید. دست آزاد خود را روی توپ قرار دهید تا مسیر آن را ردیابی کنید و سپس راکت را روی سر خود بچرخانید، به مرکز آن ضربه بزنید و به زمین حریف پرتاب کنید. این شبیه به سرویس در تنیس است.

۳- قبل از زدن ضربه محکم بپرید. وقتی در زدن ضربه های قدرتی تسلط پیدا کردید، می توانید پریدن حین زدن این ضربه ها را هم تمرین کنید.  این باعث می شود شعاع حرکت بیشتری پیدا کنید و توپ را  سریع تر وارد زمین حریف کنید. فقط کافیست با یک پا یا دو پا بپرید و سینه و بدن تان را در مسیری که می خواهید به توپ ضربه بزنید قرار داده و با قدرت و به صورت قوس دار به توپ ضربه بزنید.

۴- همیشه از ضربه های قدرتی استفاده نکنید. ضربه های قدرتی تنها زمانی باید مورد استفاده قرار بگیرند که توپ در ارتفاع بالایی قرار داشته باشد و شما زمان کافی برای نزدیک شدن به آن را داشته باشید. اگر در هر فرصتی از این ضربه ها استفاده کنید بازوهای تان زود خسته شده و احتمال خطا و زدن توپ به تور افزایش می یابد.

۵- برای حرکات بعدی خود برنامه داشته باشید. یک بازیکن مبتدی فقط زمانی که توپش از تور رد می شود خوشحال می شود. اما یک بازیکن حرفه ای می داند که بدمینتون مانند بازی شطرنج است. باید همیشه ضربه های عاقلانه ای به توپ بزنید و حریف تان را به جایی که خودتان می خواهید منتقل کنید. همیشه برای حرکت بعدی تان یک قدم جلوتر از حریف باشید.

نحوه زدن ضربه اسمش در بدمینتون

این ضربه به حداکثر قدرت نیاز داردو بازیکن با شدت بسیار زیادی شاتل را به سمت پایین و به هدف مورد نظر در زمین حریف ارسال میکند .

برای اجرای هرچه بهتر این تکنیک دانستن این چند نکته لازم است :

۱-ضربه را شیب دار بزنید. هر چقدر که ضربه محکم باشد ولی شیب نداشته باشد می تواند توسط حریف به طرف پایین به صورت حمله برگردانده شود. اگر ضربه با دست کشیده و راست شدن مچ دست همراه باشد امکان برگشت توپ توسط حریف حذف می شود.

۲-جاخالی انداختن است. اسمش حتماً نباید خیلی محکم زده شود. توپ باید جایی زده شود که برگرداندن آن مشکل باشد.

۳-تداوم ضربات است. با زدن یک ضربه خوب کار شما تمام نمی شود بلکه این ضربات باید تداوم پیدا کند تا به نتیجه خوب برسید.

۴-خودتان را تا جایی که می توانید بیشتر به پشت توپ برسانید.

۵-در لحظه برخورد راکت به توپ، مچ شما باید با قدرت و به طور کامل راست شود تا جهت راکت به سمت پایین قرار گیرد.

۶-بخاطر آمدن راکت به سمت پایین، ادامه حرکت راکت طولانی تر شده و از پاها نیز عبور می کند.

۷-هرگز حرکات نامنظم پا نداشته باشید.

۸-بخاطر داشته باشید که بهترین راه برای زدن ضربه خوب، هماهنگ کردن و به تدریج بالا بردن سرعت و تایمینگ است.

۹-اجازه ندهید توپ آنقدر پایین بیاید به امید اینکه وقتی به سطح سرتان رسید می توانید آنرا محکم بزنید بلکه سعی کنید آنرا با دستهای کاملاً کشیده بزنید.

نحوه زدن ضربه دراپ در بدمینتون

1. در موقعیت قرار بگیرید و گریپ فورهند را بگیرید. بدن شما باید رو به پهلو باشد.

2. بازویی که راکت را با آن گرفتید و دستی که آزاد است را بالا ببرید.

.3 چرخش سویینگ خود را آغاز کنید بازوی آزاد خود را همزمان دراز کنید.

4. سویینگ کل بازو را کامل کنید. حتی پس از ضربه زدن به شاتل، با راکت خود ضربه را دنبال کنید.

5. وقتی راکت را به جلو سویینگ می‌دهید پای راکت خود را به جلو حرکت دهید. بدن شما اکنون باید رو به جلو باشد.

اجتناب از خطای ساده در ضربه دراپ بدمینتون

ضربه دراپ در بدمینتون نیازمند این است که شما سویینگ بازو کامل و نرم داشته باشید. دراپ با نام سافت شات شناخته شده است. به همین دلیل است که بسیاری از مردم با ساده نشان دادن کلمه تاچ اشتباه بزرگی می‌کنند. شما باید از اشتباه بیشتر مبتدیان اجتناب کنید.زمان زدن ضربه دراپ، فقط شاتل را با راکت خود لمس نکنید، شما باید یک ضربه فورهند اورهند مناسب را به‌آرامی و نرمی انجام دهید. یک چرخش کامل بازو را تکمیل کنید!

چگونه حرفه ای بدمینتون بازی کنیم؟

۱- همیشه به مرکز توپ ضربه بزنید.

۲-توپ را در بالای سرتان قوس دهید.

۳-باید یاد بگیرید همیشه به وسط میدان برگردید.

۴-توپ را به سمت عقب میدان بزنید. 

۵- تمرین پا را انجام دهید.

می توانید با انجام حرکات ریز پاها، توپ را در بهترین موقعیت ممکن قرار دهید. انجام برخی تمرینات در این زمینه به شما کمک می کند:

  • پرش چمباتمه: هر دو دست تان را پشت تان گذاشته و زانوهای تان را تا جایی که ممکن است خم کنید، سپس تا آنجا که می توانید پرش کنید. این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید. با این تمرین زانوهای تان قوی شده و سبب می شود که در مسابقات پرش های کاملی داشته باشید.
  • مهارت نردبان: با این تجهیزات می توانید انواع مختلفی از ورزش ها را انجام دهید. این ورزش فقط به حرکات پا کمک نخواهد کرد بلکه سبب بهبود استقامت شما هم خواهد شد.
  • جهش: بعضی ها از انجام این حرکت تنفر دارند ولی انجام آن به تقویت عضلات پا بخصوص عضلات چهارسر کمک خواهد کرد. توصیه شده این جهش ۱۰ بار به سمت جلو و ۱۰ بار به طرفین انجام شود. حتما جهش های بزرگ برای انجام این ورزش انجام دهید. این کار باعث می شود توپ را بخصوص در قسمت جلوی زمین راحت تر بگیرید. فراموش نکنید که این ورزش را با تکنیک های صحیح انجام دهید.
  • با یا بدون توپ حرکات پا را در اطراف زمین انجام دهید: زمانی که نسبت به دست گرفتن توپ در هرگوشه ای از زمین تسلط پیدا کردید، به کمک یک مربی یا همراه حرکات پا را در هر گوشه زمین انجام داده و به هر نقطه ای که او گفته حرکت کنید.

۶-سرویس کوتاه در بدمینتون را تمرین کنید.

۷-سرویس بلند در بدمینتون را تمرین کنید.

۸- هرگز تسلیم نشوید. همیشه تلاش کنید به توپ ضربه بزنید.

۹-از نقطه ضعف حریف استفاده کنید.

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع راکت و توپ بدمینتون   اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.