معرفی انواع عینک شنا + راهنمای خرید عینک شنا
14
خرداد 1402
0 نظر

معرفی انواع عینک شنا + راهنمای خرید عینک شنا

شنا یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها وتفریحات در میان مردم ایران شناخته شده و حتماً تمامی شما شناکردن را در برنامه تفریحی خود لحاظ کرده‌اید می‌دانید که استفاده از تجهیزات شنا ضروری است عینک شنا مهم‌ترین وسیله‌ای است که باید در زمان شناکردن از ان استفاده نمایید

دلایل استفاده از عینک شنا

راحتی و لذت از شنا در زیر اب 

با استفاده از عینک شنا می توان دید بهتری در زیر اب داشت و در نتیجه لذت بیشتری از شنا کردن احساس کرد

محافظت در مقابل عوامل شیمیایی

اب موجود در استخر ها را با مواد شیمیایی مانند کلر تمیز و ضدعفونی می کنندزدن عینک شنا به شما کمک می کند تا چشم هایتان را در مقابل این عوامل محافظت کرده و از ورزش خود بهره بیشتری ببرید

محافظت از چشم های حساس 

چشم برخی از افراد به ساده ترین مواد موجود در اب استخر ها یا اب های موجود در طبیعت حساسیت دارد به کارگیری عینک شنا می تواند از عواملی مانند سوزش و یا خارش چشم محافظت کند به خصوص اگر شناکردن به دفعات انجام شود وجود عینک شنا کاملا ضروری است

عملکرد بهتر هنگام شنا

با دید بهتری که عینک برای شناگر ایجاد می کند فرد ضمن لذت بهتری که از ورزش و تفریح خود میبرد عملکرد و بازده بیشتری درون اب خواهد داشت و می تواند مدت زمان طولانی تری به شنا بپردازد

اصلاح دید در افراد عینکی

یکی از معضلات افراد عینکی هنگام شنا این است که به دلیل نزدن عینک طبی نمی توانند فواصل دور را به درستی ببینند برای اینگونه افراد عینک شنا با نمره طبی تولید می شود تا بتوانند ضمن بهره گیری از سایر مزایای عینک دید صحیح خود را هم داشته باشند

برای خرید عینک شنای طبی کدام نوع عینک شنا را پیشنهاد می‌دهیم

بهترین نوع عدسی برای عینک طبی شنا عدسی های HC میباشد که عدسی‌های HC لایه آنتی رفلکس ندارند و علاوه  بر قیمت پایین از مقاومت بالایی در برابرخش برخوردار هستند. عدم وجود لایه آنتی رفلکس بر روی عدسی های HCباعث شده که عینک طبی شنا نمره دار در محیطهای گرم یا سونا حساس نبوده و منجر به تاری دید شنا گر نشود. اما اگر عینک شنای شما لایه آنتی رفلکس دارد، مراقب باشید که از آن در محیط های خیلی گرم مثل سونا استفاده نکنید. در زمان مراجعه به عینکسازی جهت تعویض عدسی عینک شنای خود از او بخواهید تا عدسی ضد بخار برای شما استفاده کند که در استخر از بخار روی عدسی در امان باشید.

انواع عینک شنا

عینک مسابقه‌ای

عینک های مسابقه ای را معمولا شناگران حرفه ای در هنگام مسابقات مورد استفاده قرار می دهند. این عینک از نظر فنی طوری طراحی شده است که به کاسه چشم کاملا نزدیک باشد. به دلیل تنگ بودن بند تعبیه شده در عینک و با درزگیری مناسب که در دور حدقه چشم ها دارند که به جهت عدم نفوذ آب به داخل آن است, باعت مکش پوست در این قسمت و ایجاد فشار بر چشم می شوند و شاید کمی موجب ناراحتی شناگران شود., به همین دلیل عموما به طور دائمی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

عینک تمرین شنا

این عینک‌ها برای تمرین شنا مناسب هستند و هر روز می‌توان از آنها استفاده کرد. ساختار فنی خاصی ندارند اما کیفیتشان بهتر از عینک‌های مسابقه‌ای است؛ زیرا شناگران مدام باید از آن استفاده کنند و مدت تمرینشان هم طولانی‌تر از مسابقات است. به‌همین‌دلیل آنها را طوری می‌سازند که راحت‌تر باشند. واشرهای لاستیکی که در آنها تعبیه شده است، سبب می‌شود فشار کمتری روی چشمتان وارد شود.

عینک‌های شنای تفریحی

این عینک‌ها نسبت به عینک‌های دیگر ارزان‌تر و نسبتا راحت‌تر هستند، اما برای مسابقات شنا مناسب نیستند؛ زیرا خیلی سریع مه‌آلود می‌شوند. شنا با عینک مه‌آلود خطرناک نیست، ولی دیدِ کم ناشی از آن ممکن است به برخورد شما با سایر شناگران، کوبیدن سرتان به دیواره استخر و یا برخورد به طناب مرزی بینجامد. اگر دنبال صرفه‌جویی در هزینه هستید و معمولا مدت‌زمان شناکردنتان کوتاه است، این گزینه مناسب است.این نوع از عینک های شنا، کمی ضخیم هستند. هنگامی که قاب آن بر روی چشم قرار می گیرند؛ بر روی پوست اطراف حدقه چشم مکش کمی ایجاد می کند. این مکش سبب راحتی شناگر می شود. ولی از آنجایی که از درزگیر چندان مناسبی در پوشش دور چشم برخوردار نیستند؛ موجب نفوذ آب به داخل عینک و تشکیل بخار در شیشه عینک می شود.

ماسک شنا

ماسک شنا نوعی عینک است که شبیه عینک غواصی است. اندازه‌اش از عینک غواصی که لوله تنفسی دارد کوچک‌تر و از عینک کلاسیک بزرگ‌تر است. ازآنجاکه بسیار نرم و راحت است، برخی از شناگران برای شنای تفریحی هم این مدل را ترجیح می‌دهند. این ماسک‌ها به‌دلیل اندازه‌ای که دارند، برای شنای حرفه‌ای مناسب نیستند. دامنه دید این ماسک از عینک کلاسیک گسترده‌تر است.

ماسک شنا برای کودکان هم گزینه مناسبی است. به‌طورکلی راحت‌ترین نوع عینک شنا به شمار می‌رود و کاملا راحت روی صورت می‌نشیند.

عینک یا ماسک غواصی 

ماسک یا عینک های غواصی  از مواد با کیفیت بالاتری مانند سیلیکون و شیشه های ضد شکسته ساخته شده اند و به طور خاص برای غواصی اسکوبا طراحی شده اند.ماسک های شیرجه با تک لنز، دو لنز، و لنزهای متعدد در دسترس هستند. آنها در داخل ماسک های قاب دار و بدون قاب در دسترس هستند.ماسک های بدون قاب تک لنز حجم کم دارند، به این معنی که لنز به چشم ها نزدیک تر است و برای پاک کردن ماسک در زیر آب به هوای کمتری نیاز است.دو ماسک عدسی نیز حجم کم دارند و اغلب با لنزهای اشک شکل طراحی می شوند. این لنزها دید گسترده ای را در سراسر بخش لنز اصلی و دید رو به پایین ارائه می دهند که برای دید دنده عالی است. کم بودن حجم، هوای کمتری برای پاک کردن و برابر کردن ماسک مورد نیاز است.

نکات ضروری هنگام خرید عینک شنا

خرید عینک شنا مناسب می‌ تواند دشواری‌ های خاصِ خود را داشته باشد. دلیل آن کمبود گزینه‌ های موجود نیست و بلکه اتفاقا به این دلیل دشوار است که با مدل‌ های متنوعی روبه‌رو خواهید شد که احتمالا بیشترشان تحت هیچ شرایطی برایتان مناسب نخواهند بود.

قطعا نمی‌خواهید پول خود را به‌خاطر عینکی هدر دهید که کارایی لازم را ندارد. به‌ این‌ علت در اینجا مهمترین عواملی که باید پیش از خرید گزینۀ موردنظرتان لحاظ کنید را آورده‌ ایم.

لنز

1)جنس لنز

از آنجایی که جنس لنز های عینک شنا تایین کننده ی اصلی ترین قابلیت آن یعنی فراهم آوردن بهترین دید در زیر آب می باشد؛ دقت به این مورد هنگام خرید عینک شنا به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک فراوانی می کند.

  • لنزهای پلی کربنات: این دسته از لنزها که در بازار با نام ” لنزهای پلاستیکی” شناخته می شوند، رایج ترین نوع به کار رفته در عینک های شنا می باشند. مهم ترین مزیت این گروه از لنزها، سبکی آن ها می باشد. البته باید دقت داشت که این گروه در کیفیت های کاملا متفاوتی به مصرف کنندگان عرضه شده و تشخیص لنزهای مرغوب و نا مرغوب کمی چالش برانگیز می باشد. شاید بزرگترین ضعف لنز های ساخته شده از پلی کربنات، تولید تراشه های خطرناک در صورت شکستن آن ها است.
  • لنزهای کریستال نشکن: این گروه از لنزها به دلیل تکنولوژی مخصوصی که برای تولید آن ها نیاز است، تنها توسط برندهای بسیار محدودی مورد استفاده قرار می گیرند. به همین جهت، شاید قیمت بالاتر آن ها نسبت به رقیب ارزان قیمتشان، یزرگترین کمبود آن هاست. این لنز ها یه دلیل شفافیت فوق العاده، درخشندگی بالا و عرم وجود اعوجاج؛ بهترین دید ممکن را در زیر آب برای شناگران به ارمغان می آورد. همچنین، این دسته از لنزها به دلیل مقاومت بالا کمترین آسیب و خش را متحمل می شوند.

2)رنگ لنز

 همانند عینک های آفتابی که در رنگ های مختلف با کاربرد های گوناگونی عرضه می شوند. لنزهای عینک های شنا نیز جهت مقاصد مختلف در رنگ های متفاوتی در دسترس هستند.

سه سبک لنز عینک شنا وجود دارد: شفاف، بازتابی و پلاریزه. لنزهای شفاف برای شنا در استخر های سربسته بهترین انتخاب هستند و لنز های بازتابی به منظور بازتاب نور طراحی شده‌اند به همین دلیل مناسب شنا در فضای باز هستند.

لنز های پلاریزه بدون تردید بهترین گزینه برای شنا در فضای باز هستند چون شدت نور را کاهش می‌ دهند اما نه به گونه‌ ای که در روز های ابری مقابل چشمانتان سیاه شود.

البته لنز های رنگی دیگری هم وجود دارند که کارکرد آنها صرفاً تزئینی نیست. لنز نارجی به عنوان مثال باعث افزایش کنتراست خواهد شد. لنزهای دودی یا لنزهای شفاف تیره (مثل عینک‌ آفتابی) برای استخر های روباز که نور زیادی دارند ایده‌ آل است اما نه برای قسمت‌ های سایه این استخرها.

3)ضد بخار بودن لنز

این خاصیت توسط استفاده از لایه های نازک از مواد نانو کربن که مانع از چسیبدن و تجمع قطرات آب به سطح درونی لنزها می گردد ایجاد می شود. رایج ترین باور نادرستی که میان مصرف کنندگان در این مورد رواج دارد و شاید به دلیل تبلیغات القا شده توسط فروشنده ها ایجاد شده باشد؛ دائمی بودن خاصیت ضد بخار در لنزهای به کار رفته در عینک های شنا می باشد. باید گفت که خاصیت ضد بخار نه تنها در تمامی عینک های شنا، بلکه در سایر محصولات نظیر شیشه های خودرو؛ یک ویژگی موقتی است. به عبارت دیگر، تا موقعی که لایه نازک ضد بخار کننده روی سطح مورد نظر وجود داشته باشد این ویژگی پا برجاست. البته رعایت نکات نگهداری بهینه عینک شنا می تواند دوام این خاصیت را طولانی تر نماید. بعد از ازبین رفتن ویژگی ضد بخار، می توان از اسپری های موجود در بازار برای بهبود شرایط کمک گرفت.

4)ضد UV بودن لنز

یکی از حیاتی ترین نکاتی که سلامتی چشم های شما در گروی آن است، استفاده از لنزهایی است که مانع از عبور اشعه مخرب ماورای بنفش می شوند. این ویژگی با افزودن فیلم های نازکی که ضد UV هستند، بر سطح بیرونی لنزها ایجاد می شود.

متاسفانه هیچ نشانه ی ظاهری خاصی برای تشخیص وجود این خاصیت در لنزها وجود ندارد. لذا تنها راه انتخاب برند های اورجینال و معتبر می باشد.

5)ضد خش بودن لنز

این ویژگی  نیز همانند دوخاصیت قبلی با استفاده از افزودن لایه های کمکی نازک به لنزها ایجاد می شوند. ویژگی ضد خش بودن با افزودن لایه ای نازک ولی با مقاومت بسیار زیاد در برابر سایش و سایر آسیب های فیزیکی، بر روی سطح خارجی لنزهای عینک شنا ایجاد می گردد. از آن جهت که وجود خش بر روی لنزها، کیفیت دید شما را در زیر آب بسیار کم می کند؛ لذا برخورداری بودن عینک شنایتان از این خاصیت بر میزان کارایی و لذتی که از شنا کردن می برید اثر مستقیم می گذارد.

درزگیر

قسمت مهم دیگر در عینک‌ های شنا، لایۀ درزگیری است که از نفوذ آب جلوگیری می‌کند. به‌طورکلی برخی درزگیرها درون حفرۀ لنزها، و برخی دیگر در بخش بیرونی آنها قرار دارند.

انتخاب هر یک بستگی به سلیقه و راحتیِ خودتان دارد. درزگیر بایستی از جنس سیلیکون و یا سایر مواد بادوام باشد و همچنین بایستی این قابلیت را داشته باشد که دور چشم‌هایتان فشرده و کیپ شود تا با ایجاد خلاء، از ورود هوا یا آب به داخل لنزها جلوگیری کند.

این نکته اهمیتی زیادی دارد، زیرا وظیفۀ عینک شنا چیزی جز جلوگیری از ورود هوا یا آب به داخل چشم‌ها نیست، بنابراین اگر عینک به‌خوبی مهروموم و چفت نشود عملا بی‌مصرف خواهد بود.

اکثر عینک‌های شنا دارای درزگیری با ابعاد استاندارد هستند، بااین‌حال درزگیرهای برخی مدل‌های گران‌تر قابلیت تغییر دارند و می‌توانید این قسمت را متناسب با سلیقه و اندازۀ صورتتان تنظیم کنید.

فرم 

خودِ فریم یا قابِ عینک نیز بایستی هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. این قسمت بایستی از جنس سیلیکون و یا سایر موادِ بادوامِ رِزین پلی‌ استری باشد.

فریمِ عینک شنا باید نرم و انعطاف‌ پذیر باشد تا بر خطوط و اجزای صورتتان به‌خوبی نگه داشته شود، و درعین‌حال لازم است محکم و بادوام نیز باشد تا پس از چند بار استفاده تَرَک نخورد یا نشکند، به‌ویژه هنگامی که از دستتان می‌افتد یا بر روی آن پا می‌گذارید. مهمترین بخش فریم قسمت روی دماغ است که تعیین‌ کنندۀ فیت‌ بودن و ایستادنِ عینک بر روی صورتتان هنگام شنا کردن خواهد بود.

بسیاری از مارک های عینک‌ شنا حرفه ای قابلیتِ تنظیمِ بخشِ رودماغی را دارند که با کمک این ویژگی می‌توانید از عینک براساس نیازهای متفاوت و اندازۀ دقیق بینی‌تان استفاده کنید. به این ترتیب فریم و رودماغی از مهمترین بخش‌ های هر عینک شنایی هستند.

ماسک شنا

پیش تر درباره‌ی این نوع عینک به طور مفصل برای شما توضیح دادیم.

عینک شنای کلاسیک:

رایج ترین نوع موجد در بازار، عینک های شنای کلاسیک هستند. این گروه پرطرفدار ترین عینک های شنا بوده و نکته ی اصلی که هنگام خرید آن ها باید مورد توجه قرار داد؛ راحتی و مناسب بودن ساختار عینک شنا با فرم صورتتان است. برای تشخیص این موضوع، هنگام خرید عینک شنا را بدون استفاده از بند به صورت زده و کمی فشار دهید. اگر در اثر مکش ایجاد شده به دور چشمانتان، عینک شنا بدون کمک دست بر روی صورتتان قرار گرفت؛ سایز مناسبی جهت خرید می باشد.

عینک شنای سوئدی:

این گروه از عینک های شنا در اصل برای مسابقات طراحی شده اند. عینک شناهای سوئدی کمترین فاصله را بین لنزها و چشم شناگر ایجاد کرده و به همین دلیل کمترن میزان مقاومت آب را تولید می کنند. اما همین فاصله ی کم باعث می شود که فشار زیادی به چشم ها وارد شود و لذا استفاده طولانی مدت از آن ها توصیه نمی گردد. این نکته را حتما هنگام خرید عینک شنا به خاطر داشته باشید.

معرفی چند مدل از بهترین مارک های عینک شنا

1)عینک شنا پرو اسپورتز مدل جعبه ای کد 03

عینک شنا پرو اسپورتز مدل جعبه ای دارای لنزهای با کیفیت متوسط بوده و از قابلیت حفاظت از چشم در برابر اشعه‌های مضر خورشید تا حدودی برخوردار است. این عینک همچنین دارای بندی محکم از جنس سیلیکون است.تا بتوانید تنظیم دلخواهتان را انجام دهید . دارای وضوح و دید مناسب درزیر آب بوده و خیلی خوب روی صورت فیکس میشود . لازم بذکر است به هیچ عنوان نمیبایستی قبل یا بعد از استفاده داخل لنز عینک را شستشو و پاک نمود ,زیرا موجب از بین رفتن ماده ANTI FOG داخل لنز میگردد .بدیهی است توجه به این امر موجب ماندگاری بالای ماده anti fog داخل لنز گردیده و قابل استفاده در دراز مدت خواهد بود .

2)عینک شنا پرو اسپورتز مدل professional

لنزهای قاب پرو اسپورتز ​​از سختی و پلاستیک پلی کربنات UV محافظت می شود. هر یک از لنزها با استفاده از یک تکنیک تمیزکاری کاملا 180 درجه ای از دید محیطی را فراهم می کند. به لنز فروخته شده یک لایه لاستیکی نیمه سخت است که با خطوط، زاویه و انحنای آناتومی سوکت چشم منطبق است. این سیستم با استفاده از سیستم هوای مثبت نوآورانه Barracuda توسعه یافته است. در نهایت، یک مهر و موم لاستیک لاستیک حرارتی نرم و نرم افزاری فرآیند را ایجاد می کند که یک قاب را ایجاد می کند که به طور کامل آب را کاملا خالی می کند. پرو اسپورتز ​​یک میدان دید عظیم فراهم می کند، کشیدن را از بین می برد و راحت تر از هر محصول دیگری در بازار است. علاوه بر قاب قاب TriFusion قابل توجه، هر لنز پرو اسپورتز ​​با حالت Anti-fog پوشش داده شده است تا دید کریستال روشن شود. تنظیم بند ساده و سریع و تسمه های سیلیکون به طور کامل ضد کلر است. سه اندازه مختلف بینی پلان گنجانده شده است و تغییر پل یک ضربه محکم و ناگهانی است. علاوه بر این، عینک های پرو اسپورتز ​​در یک جعبه سخت قابل استفاده مجدد قرار می گیرند که از عینک محافظ محافظت می کنند و به حداقل می رسند.

عینک شنا پرو اسپورتز مدل professional از لنزی سخت و با‌کیفیت از جنس پلی کربنات ساخته شده است . استفاده از این نوع لنزخاص، شرایطی را فراهم کرده است تا شما با استفاده از آن راحتی بیشتری را در زمان ورزش تجربه کنید. قابلیت ضد مه موجود روی لنز این عینک، از بخار‌کردن بخش داخلی آن جلوگیری خواهد کرد تا شما هیچ مشکلی از جهت میدان دید نداشته باشید. این عینک همچنین از قابلیت محافظت از چشم در برابر اشعه‌های مضر خورشید نیز برخوردار است. پل فریم این عینک همچنین از قابلیت تنظیم اندازه برخوردار است.

3)عینک شنا مخصوص شیرجه پرو اسپورتز - Pro Sports

این عینک مناسب برای استفاده در آب های آزاد و انواع تفریح های آبی می باشد و با طراحی لایه ضد نفوذ آب سازگار با انواع مختلف فرم های صورت سهولت در استفاده را تضمین می کند.بند این عینک دارای مکانیزم میکرومتریک جهت تنظیم هرچه آسان تر طول بند می باشد البته شایان ذکر است این تکنولوژی با شماره ثبت اختراع U.S.PAT 5.956.778 در آمریکا مخصوص برند کرسی است.

4)عینک شنا بچگانه pro مدل 736-6

تجهیزاتی که کودکان در رشته‌های ورزشی آبی استفاده می‌کنند باید از کیفیتی مناسب برخوردار باشد تا در صورت استفاده‌ی مداوم کیفیت اولیه خود را از دست ندهد؛ به همین دلیل در انتخاب تجهیزاتی که در این رشته‌ی ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید دقت زیادی به خرج داد. عینک شنای «پرو» مدل «736-6» از طراحی زیبا و کیفیتی مناسب برخوردار است تا کودکان با استفاده از آن لذت بیشتری از ورزش شنا ببرند.

این عینک همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد از قابلیت حفاظت از چشم در برابر اشعه‌های مضر خورشید برخوردار است. به بیانی دیگر می‌توان گفت بخشی از اشعه‌هایی که از خورشید ساطع می‌شوند برای بافت‌های پوستی بسیار مضر هستند و در درازمدت می‌توانند آثار مخربی را در پی داشته باشند. حال استفاده از این تکنولوژی در عینک مدل 736-6 به خانواده ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند از چشمان کودکان خود به شکلی بهتر محافظت کنند.

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع عینک شنا و سایر تجهیزات ورزش های ابی   اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.