معرفی باتوم یا عصای کوهنوردی و راهنمای خرید
30
خرداد 1402
0 نظر

معرفی باتوم یا عصای کوهنوردی و راهنمای خرید

عصا یا باتوم کوهنوردی ابزاری است که در پیمودن مسیرهای سخت به حفظ تعادل و انرژی کوهنورد کمک می کند.

باتوم یا عصای کوهنوردی چیست ؟

عصا‌ (باتوم‌)های کوهنوردی تجهیزات استاندارد برای بسیاری از گردشگران ، کوهنوردان ، ماجراجویان طبیعت و کسانی است که به اسکی در برف میپردازند . استفاده زیاد این تجهیزات به دلیل طراحی ساده و کاربردی آن ها می باشند . این عصا ها تعادل شما را افزایش می دهند و با تبدیل به یک تکیه گاه مستحکم ،در مسیرهای ناهموار و سخت به کمک شما می آیند.

باتوم های کوهنوردی: 

به صورت جفتی به فروش می رسند و به عنوان تکیه گاه و پشتیبان مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات باعث پایداری شما در مسیر می شوند و فشار وارد شده روی زانو را کاهش می دهند. بعضی از مدل ها طولشان قابل تنظیم است و بعضی دیگر دارای فنرهایی هستند که درونشان تعبیه شده و شوک وارد شده هنگام ضربه را خنثی کنند.

عصای کوهنوردی:

بعضی اوقات از آن به عنوان عصای پیاده روی یا عصای مسافرتی هم نام می برند که یکی از جفت باتوم های کوهنوردی است. برای سطوح صاف و مواقعی که بار شما کم و کوله اتان سبک است، بسیار مفید است. عصای کوهنوردی قابل تنظیم است و برخی از آنها نیز دارای فنر هستند که شوک وارد شده بر اثر ضربه را خنثی می کنند.

انواع عصا یا باتوم کوهنوردی

باتوم کوهنوردی به صورت تکی و یا جفتی طراحی و تولید می‌شود. عصای کوهنوردی تکی معمولاً در مناطقی که سربالایی و سراشیبی‌های زیادی ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از باتوم جفتی هنگام کوهنوردی و صعودهای چند روزه که مسیرهای ناهموار زیادی پیش رو است، استفاده می‌شود.

جفتی

تنها به صورت جفت فروخته می شوند و به صورت تناوبی ( یکی در میان ) در حرکت استفاده می شوند . این باتوم‌ها تعادل شما را افزایش می دهد و در هنگام کوهنوردی و یا صعود های طولانی در طبیعت، وزن را از روی زانوی های شما به شدت کاهش می دهد .بعضی از آن ها دارای فنری می باشند که با جذب تکان ها ( آنتی شوک ) باعث دفع آن ها میشود.

تکی

گاهی به آن ها باتوم‌های گردش و یا سفری نیز می گویند .این باتوم‌ها به صورت تکی فروخته و استفاده می شوند و کاربرد آن ها بیشتر در مسیر های مسطح و صاف می باشد که بار چندانی نیز همراه خود ندارید . همه آن ها قابلیت تنظیم شدن طول را دارند و بعضی از آن ها نیز از فنر های آنتی شوک بهره مند هستند .

انواع عصای کوهنوردی

عصاهای کوهنوردی به سه دسته تلسکوپی (طول متغیر)، تاشو و با طول ثابت تولید می شوند.

باتوم تلسکوپی

این نوع عصاها برای صعود و فرودهایی که سربالایی و سرازیری زیادی دارند، بسیار مناسب است.

باتوم تاشو

باتوم تاشو به طور معمول دارای سه یا چهار قطعه با طول تعیین شده هست که بر روی یک رشته پیچ خورده تا قطعات آن از هم جدا نشود. مزیتی که باتوم تاشو دارد این است که با تا کردنش فضای بسیار کمی درون کوله پشتی اشغال می‌کند و با هدف سریع جدا شدن و مونتاژ مجدد تولید می‌شود. باتوم تاشو برای فعالیت‌های اسکای رانینگ و کسانی که در کوهستان می‌دوند طراحی شده است که سریع‌ترین شکل استفاده از باتوم می‌باشد.

طول عصا یا باتوم کوهنوردی

باتوم راهنمای کوهنورد است و لازم است تا طی مسیر ارتفاع آن تنظیم شود. در باتوم های مختلف تنظیم ارتفاع یا به صورت چرخشی انجام می شود و یا از طریق آزاد کردن ضامن. در بسیاری از باتوم ها امکان تنظیم ارتفاع تا دو یا سه مرحله وجود دارد. در مورد انواع چرخشی در هر مرحله با چرخش بدنه عصا و حرکت دادن آن به سمت پایین می‌توانید ارتفاع را افزایش دهید. اما در مورد انواع ضامنی در هر مرحله بایستی ضامن تعبیه شده در کنار عصا را آزاد کنید و بدنه را به سمت انتها بکشید.

برای هر دو مکانیسم تنظیم ارتفاع دقت داشته باشید که می‌توانید با قفل کردن ضامن و یا چرخش پادساعتگرد، بدنه باتوم را قفل کنید تا ضمن حرکت دچار تغییر سایز نشود.

همچنین در هنگام خرید دقت کنید، برخی از باتوم های کوهنوردی قابلیت جمع شدن را دارند. این ویژگی باعث می شود تا بتوانید آن را با ابعادی کم حجم در کوله پشتی خود قرار دهید.

باتوم و عصای کوهنوردی در انواع 1.طول های ثابت مختلف و 2.دارای قابلیت تنظیم طول موجود هستند.

طول عصای کوهنوردی باید به میزانی باشد که آرنج شما با سطح زمین زاویه ی 90 درجه را ایجاد کند.

برای باتوم های جفتی و یا تکی که قابلیت تنظیم طول دارند :

  • اگر قد شما از ۱٫۸۳ بلند تر است ،باتومی را انتخاب کنید که طولی حداقل برابر ۱۳۰ سانتی متر یا بیشتر دارد.
  • اگر پایین تر از ۱٫۸۳ هستید ، به راحتی می توانید با کوتاه کردن طول این باتوم‌ها ، مناسب ترین حالت را برای خود بسازید .

برای باتوم‌هایی که طــــول ثابــــت دارند :

اگر باتوم‌هایی با قابلیت تنظیم طول در اختیار دارید ، دانستن این نکته که طول آن ها زمان استفاده چه مقدار باشد، بسیار مهم است . تنظیم اشتباه طول آن ها باعث صدمه جدی به بازو ها ، شانه ، کمر و گردن شما می شود .

                                               طول باتوم پیشنهادی                                                                  قد
                                                      100 cm                                                               154 cm
                                                      110 cm                                                            152_154 cm
                                                     120 cm                                                            172_180 cm 
                                                     130 cm                                                              <180 cm

 

هرچند که به تنظیم ارتفاع هر یک از باتوم ها پرداختیم اما اصل کلی برای تنظیم ارتفاع باتوم توجه به “قد فرد” و “شیب مسیر” است. موقعی که شما باتوم کوهنوردی را در دست می‌گیرید و سخمه آن روی زمین قرار می‌گیرد، زاویه باز و ساعد آرنج شما باید ۹۰ درجه باشد؛ بنابراین، با توجه به شیب مسیر، مشخص است که زمان صعود اندازه باتوم کم‌تر از اندازه آن در زمان فرود است.

برای کوهنوردی های عادی:

طول آن را به شکلی تنظیم کنید که زمانی که نوک آن را روی زمین قرار دادید با آرنج شما زاویه قائم و ۹۰ درجه بسازد .

برای مسیر های بلند وسربالایی :

سعی کنید طول هرکدام از باتوم ها را تقریبا ۵-۱۰ سانتی متر کوتاه تر کنید تا تکیه گاه بیشتر و تعادل بیشتری به دست آورید . هرچه شیب مسیر بیشتر بود ، طول باتوم خود را بیشتر کم کنید . این باتوم ها باید بدون کوچکترین فشار و خستگی روی شانه هایتان، به صعود شما در طبیعت کمک کنند . در استفاده از آن ها، شانه های شما هیچگاه نباید حس غیرطبیعی داشته باشند و یا حس کنند که به سمت کوله پشتی، تحت فشار قرار گرفته اند . در صورت احساس هر یک از این موارد ، باید طول باتوم خود را باز هم کمتر کنید .

برای مسیر های بلند و سرپایینی :

سعی کنید طول هر یک از باتوم ها را نسبت به طول کوهنوردی های عادی، ۵ الی ۱۰ سانتی متر افزایش دهید . این کار باعث میشود بدن شما در زاویه ی عمودی شکل قرار بگیرد و تعادل شما بیشتر شود .

فواید استفاده از عصا یا باتوم کوهنوردی

  • باتوم‌ها در ازای هر ساعت فعالیت کوهنوردی چندین تن وزن را از روی اندام تحتانی به دست‌ها منتقل می‌کنند . این وسیله در ازای یک روز فعالیت سنگین کوهنوردی ، حدود ۳۰ تن وزن و فشار را از روی زانوهای شما کم و منتقل می‌کند . 
  • کاهش فشار ناشی از وزن بدن بر روی پاها و زانوها ، کاهش خستگی و انتقال قسمتی از وزن بدن روی دست‌ها که عموما در کوهپیمایی در استراحت به سر می‌برند .
  • افزایش حس تعادل ، جلوگیری از سرخوردن یا زمین خوردن به ویژه در برنامه‌های کوهنوردی طولانی مدت با خستگی‌های مفرط 
  • کمک به کمتر خسته شدن افراد دارای وزن بالا (کوهنورد سنگین وزن)
  • بهبود ناراحتی قبلی مفاصل و ستون فقرات
  • استفاده از باتوم از افزایش بی رویه ضربان قلب در ابتدای فعالیت و شروع کوهنوردی کمک کننده است(ولی بعد از مدتی این کاهش ضربان بدلیل فعالیت ماهیچه های دست و پا ادامه پیدا نمیکند)

و همچنین در موارد دیگری هم، می توان از باتوم ها استفاده کرد مانند:

دفاع از خود در برابر حمله حیوانات

در بعضی مواقع وقتی که به ارتفاعات می‌روید ممکن است حیوانات مختلفی سر راهتان سبز شوند که لزوماً همه‌ی آن‌ها اهلی نیستند. با داشتن یک جفت عصای کوهنوردی می‌توانید در برابر حیوانات وحشی از خود دفاع کنید.

هنگام عبور از رودخانه

زمانی که به پیاده‌روی در اطراف رودخانه‌ها یا نهرها مشغول هستید، گاهی اوقات مجبورید برای رسیدن به مقصدتان از رودخانه عبور کنید. شاید آن لحظه نا امیدی ناشی از عبور آن مسیر را در خود احساس کردید. در این زمان با حضور دو عصای کوهنوردی در دستانتان می‌توانید به راحتی از مسیر رودخانه عبور کنید.

 استفاده از آن به عنوان ستون چادر

اگر شما قصد یک برنامه کوهنوردی یا طبیعت‌گردی سبک و کوتاه‌مدت را دارید، می‌توانید تنها با داشتن یک پارچه و یک جفت عصای کوهنوردی برای خود یک سایبان بسازید.

استفاده از باتوم در کمک های اولیه 

ممکن است بسیاری از کوهنوردان حین برنامه‌ها با شکستگی و یا در رفتگی قسمتی از پای خود یا دوستانشان مواجه شوند، در این وضعیت می‌توانند از عصای کوهنوردی خود به عنوان یک آتل استفاده کنند. البته از بعضی باتوم‌هایی که مقاومت بالایی دارند، برای حمل افراد مصدوم نیز می‌توان استفاده کرد.

تکیه به باتوم برای رفع خستگی

پیاده‌روی با کوله‌پشتی سنگین، فشار اضافی بر بدن شما وارد می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم با استراحت منظم خستگی خود را رفع کنید. در این حالت می‌توانید روی عصای کوهنوردی خود تکیه کنید و مقداری از انرژی از دست رفته‌تان را بازگردانید، حتی فقط برای یک یا دو دقیقه هم باشد، این کار به رفع خستگی شما کمک زیادی خواهد کرد.

کمک به حفظ ریتم حرکت

استفاده از باتوم کوهنوردی باعث می‌شود دست و پاهایتان با هم همانگ شوند، با سرعت بالاتری راه بروید و شما را تشویق می‌کند تا قدم های طولانی تری بردارید. برای کوهنوردانی که برنامه‌های چند روزه دارند و باید طبق زمان تعیین شده برنامه خود را به پایان برسانند، استفاده از عصا کوهنوردی می‌تواند به عنوان یک مزیت بسیار بزرگ باشد.

کنار زدن پوشش های گیاهی در مسیر حرکت 

گاهی اوقات کوهنوردان طی مسیر با انواع پوشش گیاهی روبرو می‌شوند که مانع پیش روی آن‌ها هستند. با کمک عصا کوهنوردی می‌توانند این موانع را کنار بزنند، بدون اینکه گیاهان را نابود کنند.

معایب استفاده نادرست از باتوم کوهنوردی

1-دست و پا گیر شدن

2-وزن

3-امکان افزایش مصرف انرژی

4-هزینه بیشتر

5- استفاده نادرست از باتوم(اگر فاصله بین بدن و باتوم زیاد باشد نه تنها کشیدگی در اندامها زیاد میشود بلکه هنگام چرخش درد زیادی نیز احساس خواهد شد.)

6-کاهش احساس تعادل

7- افزایش ضربان قلب

اجزای باتوم کوهنوردی

دسته

این دسته معمولا از جنس عایق پلاستیک و لاستیک است که همانطور که میدانید برای استفاده راحت تر از باتوم باید آن را در حالتی در دست گرفت که مشکلی ایجاد نکن و سر نخورد. همچنین باتوم های که دسته ی آن ها باعث عرق کردن دستتان می شوند زیاد مناسب نیستند و توصیه نمی شوند.

بند

در بالای دسته ی باتوم تسمه ای با قابلیت تنظیم وجود دارد که گرفتن دسته ی باتوم را سهولت می بخشد. کوهنوردان این بند را دور مچ خود انداخته و سپس دسته ی باتوم را می گیرند. این کار باعث می شود باتوم از دست شخص رها نشود و اگر هم این اتفاق افتاد بند حمایت همچنان دور مچ شخص باقی بماند.

تنه‌ی اصلی 

این قسمت از باتوم دارای سه بخش مختلف است. جنس بدنه ی باتوم می تواند آلیاژ فولاد که بسیار سنگین و مقاوم در برابر ضربه است باشد، همچنین می تواند آلیاژ آلومینیوم که به مراتب مقاومتی کمتر از فولاد دارد باشد، نوع دیگری از بدنه ی باتوم که به تازگی وارد بازار شده ،بسیار سبک بوده و مقاومت بسیار زیادی دارد از جنس الیاف کربن است.

بخش های مختلف بدنه، به صورت کشویی بوده در هم فرو می روند پس هر زمانی که بخواهید می توانید با باز کردن این قسمت ها ارتفاع باتوم تان را تنظیم کنید.

گل باتوم

یک راهنمای خوب برای خرید لوازم مختلف شناخت قسمت های مختلف آن است. در مورد عصای کوهنوردی قسمتی به نام گل عصا وجود دارد که با اسم های دیگری چون گل برف و یا گل یخ نیز نامیده می شود.

 گل عصا قطعه ای است که از فرو رفتن کامل انتهای باتوم کوهنوردی در زمین‌های برفی و شنی جلوگیری می کند. همچنین این قطعه از ورود ناگهانی عصا به شکاف و درز های میان یخ و سنگ در نتیجه برهم خوردن تعادل کوهنورد جلوگیری می‌کند. این قطعه که قابلیت جدا شدن و نصب مجدد را دارد، اغلب همراه تمام عصاهای کوهنوردی وجود دارد.

محافظ سخمه

 به انتهای نوک تیز باتوم کوهنوردی سخمه گفته می‌شود که دارای یک درپوش لاستیکی است. این درپوش برای مواقعی که به باتوم نیاز ندارید، برای پوشاندن آن و در نتیجه حفاظت خود و کوله پشتی شما از آسیب دیدن لازم است.

همانطور که گفتیم قرار است تا عصا راهنمای شما برای حرکت ایمن تر باشد. این وظیفه تا حد زیادی به این قسمت از عصا مربوط می شود. زیرا از لغزش روی مسیر های یخی و یا سنگلاخی جلوگیری کند. به همین دلیل برای ساخت آن از مواد سخت نظیر الماس، کاربید و تنگستن استفاده می کنند.

سیستم قفل در باتوم کوهنوردی

باتوم ها به سه صورت قابلیت تغییر اندازه و قفل شدن دارند :

ضامنی : این نوع سیستم قفل معمولاً روی دسته عصا قرار دارد که با فشار دادن ضامن می توانید ارتفاع را کم یا زیاد کنید.

پیچی : باتوم هایی که قابلیت تغییر اندازه به صورت پیچی دارند را می توانید در هر مرحله با پیچاندن بدنه باتوم و حرکت دادن به سمت پایین ارتفاع آن را کم یا زیاد کنید.

کلیپسی : یک کلیپس بر روی بدنه باتوم قرار دارد که باز کردن کلیپس ارتفاع مورد نظر را تنظیم کرده و مجدداً آن را می بندید.

معرفی چند نمونه عصای کوهنوردی

عصای کوهنوردی آل نیکو مدل All Neeko Trekking Pole

عصای کوهنوردی مدل «All Neeko Trekking Pole» بهترین گزینه برای کوهنوردان مبتدی و حرفه‌ای خواهد بود. کوهنوردی و تپه‌گردی جزو یکی از مهیج‌ترین ورزش‌هایی است که به وسایل با ایمنی بالا احتیاج دارد.این عصا سبک و خوش‌دست است، به‌راحتی از زمین بلند می‌شود و در حین پیمودن سفر برای شما مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. جنس دسته‌ی آن از پلاستیک مرغوب بوده و در استفاده‌ی طولانی‌مدت نیز مقاومت و دوام بالایی دارد. در ابتدای این عصا، دسته‌ای به شکل ارگونومیک طراحی شده است که موجب راحتی بیشتر شده و از ایجاد خستگی مفرط جلوگیری می‌کند. گفتنی است که جنس بدنه‌ی عصا از آلومینیوم است. دلیل به‌کاربردن این ماده در بدنه این است که ورزشکاران هنگام کوهنوردی با عوامل خارجی برخورد دارند که به‌شدت باعث سایش عصا می‌شود. آلومینیوم استحکام و مقاومت عصا را بالا برده و دوام آن را چندین‌برابر می‌کند.کوهنوردانی که در فصل سرما و یخبندان به ماجراجویی می‌پردازند، به این عصا احتیاج مبرمی دارند؛ زیرا این عصا دارای سخمه است و از جنس سختی به نام کاربیدی ساخته شده است که در پیمودن سطوح یخی و سنگی نقش دارد. گفتنی است این عصا امکان تشخیص مسیر و فرورفتن داخل زمین را به کوهنوردان می‌دهد. این مدل در دو مرحله، امکان کوچک یا بزرگ‌شدن دارد که برای هر سنی مناسب خواهد بود. باید متذکر شد که این ابزار آنتی‌شوک نیز دارد. 

عصای کوهنوردی مدل ANTISHOCK رنگ مشکی

جنس دسته‌ی آن از پلاستیک مرغوب بوده و در استفاده‌ی طولانی‌مدت نیز مقاومت و دوام بالایی دارد. در ابتدای این عصا، دسته‌ای به شکل ارگونومیک طراحی شده است که موجب راحتی بیشتر شده و از ایجاد خستگی مفرط جلوگیری می‌کند. گفتنی است که جنس بدنه‌ی عصا از آلومینیوم است. دلیل به‌کاربردن این ماده در بدنه این است که ورزشکاران هنگام کوهنوردی با عوامل خارجی برخورد دارند که به‌شدت باعث سایش عصا می‌شود. آلومینیوم استحکام و مقاومت عصا را بالا برده و دوام آن را چندین‌برابر می‌کند.

این مدل در دو مرحله، امکان کوچک یا بزرگ‌شدن دارد که برای هر سنی مناسب خواهد بود. باید متذکر شد که این ابزار آنتی شوک نیز دارد؛ به این صورت که درون عصا فنری کار گذاشته شده است و فشاری را که به پا وارد می‌شود، به سمت دست وارد می‌کند و آسیب‌های وارده از سطوح سنگ و کلوخی را کاهش می‌دهد. این عصای کوهنوردی دارای گل برف است که پیمایش را برای کوهنوردان راحت‌تر کرده و از فرورفتن ناگهانی به داخل موانع پیشگیری می‌کند. شما با انتخاب این عصا، ورزشی حرفه‌ای را در دل کوه و طبیعت تجربه خواهید کرد.

ویژگی های تخصصی:

دارای طراحی ارگونومیک برای راحتی بیشتر

دارای بدنه ی آلومینیومی

دارای قابلیت تنظیم اندازه ی دو مرحله ای

دارای یخ شکن

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع باتوم یا عصای کوهنوردی   اینجا   کلیک کنید. 

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.