نایکی یا نایک؟

نایکی یا نایک؟

نایکی(Nike)یک شرکت آمریکایی چندملیتی است که در زمینه طراحی،تولید،توسعه و عرضه محصولاتی نظیر کفش، پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی به بازار جهانی فعالیت می‌کند.دفتر مرکزی این شرکت در شهر بیورتون ایالت اورگان واقع در شمال باختری ایالت اسپرت پیندو متحده آمریکا است

نایکی یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین برندهای آمریکایی است که در همه‌ی جای دنیا با دیدن لوگوی آن به‌سرعت و به‌راحتی قابل شناسایی است. این برند با بیش از ۴۴۰۰۰ کارمند در ۷۰۰ شعبه، واقع در ۱۲۰ کشور در حال فروش محصولات خود است. این شرکت به غیر از کفش‌های ورزشی معروف خود، حجم بالایی از سایر محصولات مانند پوشاک ورزشی را نیز به فروش می‌رساند. به جرات می توان گفت برند نایک یکی از قدرتمند ترین برندهای جهان است، چرا که محبوب ترین و بهترین ورزشکاران دنیا برند NIKE را برگزیده اند.

همچنین برند نایکی تامین کننده لباس ورزشی برخی از موفق ترین تیم های ورزشی دنیاست. چیزی که برند نایک را از سایر رقبایش متمایز می کند قدرت سرمایه ی این برند است. این گونه است که ورزشکاران ممتاز دنیا همچون مایکل جردن، لیونل مسی، کوبی برایانت، ماریا شاراپووا و… برند نایک را برگزیده و از آن حمایت می کنند.

فیلیپ نایت کیست؟

مردی که در سال ۱۹۹۳ به شهرت جهانی رسید به گونه ای که رسانه ها به او لقب «قدرتمندترین مرد ورزشی» را اعطا کردند، در حالی که نه ورزشکار بود، نه مربی ورزشی یا حتی رئیس باشگاه ورزشی!براستی او کیست؟

دوران کودکی فیلیپ نایت

در شرح زندگینامه فیل نایت این گونه آمده است که وی در ۲۴ فوریه سال ۱۹۳۸ در ایالت اورگان واقع در نیومکزیکو ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۵۹ در دانشگاه اورگان تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی پشت سر گذاشت. سپس در سال ۱۹۶۲ با اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده ی بازرگانی استنفورد فارغ التحصیل شد.

شکل گیری ایده ی نایکی

نخستین بار در سال ۱۹۵۷ فیلیپ به طور کاملا اتفاقی یکی از مربی های قدیمی و رئیس دانشگاهی که در آن درس می خواند به نام «بیل باورمن» را ملاقات کرد. باورمن یکی از ورزشکاران قدیمی المپیک بود، که همواره هیجان و جنب و خوش او برای ورزش و نوآوری برای فیلیپ جوان بسیار الهام بخش بود تا یک تجارت را بر اساس دو اصل ورزش و نوآوری بنا کند. باورمن بعدها در تأسیس شرکت نایک، با فیلیپ شریک شد.

اما ایده ی شرکت نایک زمانی به طور جدی به ذهن فیلیپ نایت رسید که دانشجوی کارشناسی ارشد بود. در آن ترم استاد از آن ها خواسته بود یک مقاله با موضوع آغاز و راه اندازی یک کسب و کار جدید بنویسند. مقاله ی فیلیپ در مورد راه اندازی شرکتی بود که قابلیت رقابت با شرکت محصولات ورزشی آدیداس که در آن زمان قطب تولیدات ورزشی در سراسر دنیا بود را داشته باشد. ایده ای که فیلیپ در مقاله ی خود شرح داده بود این گونه بود که با استفاده از نیروی انسانی ژاپنی ارزان، کفش های ورزشی ارزان قیمت ولی با کیفیت بیشتری تولید شود.

آغاز فعالیت حرفه ای

فیلیپ پس از گذشت مدت کوتاهی از فارغ التحصیلی اش تصمیم گرفت ایده ی خود را اجرایی کند. با همین هدف به کشور ژاپن سفر کرد و از کارخانه ی «اونیتساکا تایگر» عرضه کننده ی کتانی در ژاپن بازدید کرد و با تایگر مدیر اجرایی شرکت به بحث و گفتگو پرداخت.وقتی تایگر از فیلیپ در مورد شرکت خود او پرسید، اولین جوابی که به ذهنش رسید را بر زبان آورد. فیلیپ خودش را رئیس کارخانه ی Blue Ribbon Sport معرفی کرد در حالی که این کارخانه وجود خارجی نداشت و تنها در ذهن فیلیپ ساخته شده بود.

نایت مدیران اجرایی کارخانه ی تایگر را قانع کند که می توانند از طریق شرکت آن ها محصولاتشان را به آمریکا صادر کنند. او توانست شرکت تایگر را متقاعد کند که برای او نمونه ی کار بفرستند تا خود فیلیپ آن ها را به همکاران خود نشان بدهند و اگر آن ها قبول کردند پذیرش سفارش ها انجام شود.

تاسیس شرکت Blue Ribbon Sport

فیلیپ به محض این که از ژاپن به آمریکا بازگشت هزینه ی نمونه کارها را از پدرش قرض گرفت و چند جفت کفش را برای «بیل باورمن» فرستاد. بیل بلافاصله قبول کرد که با فیلیپ شریک شود. باورمن و فیلیپ هرکدام ۵۰۰ دلار سرمایه گذاشتند و شرکت Blue Ribbon Sport را به طور رسمی تاسیس کردند. کار شرکت بلو ریبونز با سفارش ۲۰۰ جفت کفش از تایگر شروع شد. فیلیپ ابتدا فروش این کفش ها در پشت ماشین شخصی خود شروع کرد.

لوگوی نایکی فقط در ازای ۳۵ دلار طراحی شد!

«کارولین دیویسون» این لوگو نایک را طراحی کرد. او در دانشگاه پورتلند استیت در رشته‌ی طراحی گرافیک مشغول به تحصیل بود. سال ۱۹۷۱ یکی از موسسین شرکت به نام فیل نایت به کارولین مراجعه کرد و از او خواست تا در مدت کوتاهی لوگوی شرکت را طراحی کند. کارولین ایده‌های بسیاری ارائه داد و در نهایت نایت علامت تیک را از میان آن‌ها انتخاب کرد.
نایت از لوگوی انتخاب‌شده چندان راضی نبود و به دیویسون گفت که طراحی او را دوست ندارد ولی بین سایر طراحی‌ها او را جذب کرده است. دیویسون بابت طراحی این لوگو تنها ۳۵ دلار (ساعتی ۲ دلار) دریافت کرد که بعدها تبدیل به یکی از معروف‌ترین لوگوهای جهان شد. لوگوی نایک، بیانگر حرکت و سرعت بوده و در اصل بدین منظور طراحی شده است.

شعار برند نایکی برگرفته از آخرین جمله‌ی یک قاتل سریالی است!

لوگوی برند نایک “اسووش” و شعار این برند “فقط انجام بده!” یا (‘Just Do It’) خیلی زود بین خانواده های آمریکایی شناخته شد. شعار برند نایک برگرفته از آخرین جمله‌ی یک قاتل سریالی است. هرگاه به لوگوی نایک می‌اندیشیم، شعار معروف آن نیز در ذهنمان مرور می‌شود: فقط انجامش بده (Just Do It) .

این جمله مدت‌هاست که جزو بهترین شعارهای تبلیغاتی محسوب می‌شود. در واقع این شعار به‌عنوان یکی از پنج شعار برتر تبلیغاتی در قرن بیستم شناخته شد. ولی خبر حیرت‌انگیز این که این شعار برگرفته از آخرین کلمات یک قاتل سریالی است. «دن ویدن» که این شعار را نوشته، گفته آن‌را از یک قاتل آمریکایی (اهل یوتا) به نام «گری گیلمور» الهام گرفته است. این فرد سال ۱۹۷۷ به جرم دزدی از دو مرد و در نهایت کشتن آن‌ها محکوم به مرگ شد. گفته می‌شود گلیمور زمانی که در مقابل جوخه‌ی آتش –تیراندازان- قرار گرفت، گفت «”انجامش بدید».

لوگوی نایکی برای مدت بسیار طولانی به‌رنگ قرمز بوده است

لوگوی اصلی نایک مانند لوگوی امروزی آن مشکی نبود. رنگ سفید و قرمز تا سال‌ها به‌عنوان رنگ‌های اصلی لوگو استفاده می‌شدند. دلیل استفاده از این دو رنگ این بود که قرمز نشان انرژی، عشق و لذت و سفید نشان کیفیت، اصالت و جذابیت یک برند است. بعدها شرکت نایک رنگ لوگو را تغییر داد تا براق، شفاف و درجه یک به نظر برسد.

نقاط عطف محصولات نایکی

نایک به تولید نسخه های جدید از کفش های مشهور خود ادامه داد. این شرکت در سال ۲۰۰۰ مدل جدیدی از کفش های ورزشی را با نام نایک شاکس وارد بازار کرد که معرف نسل آینده ی فناوری محصولات ضد ضربه بود. امروزه نایک یک امپراتوری گسترده است که ورزش هایی مانند تنیس، بیس بال، فوتبال و ورزش های قهرمانی را با یکدیگر پیوند داده است.رویای بیل بورمن در یافتن راه حل بهتر و نوآوری های فیل نایت نایک را تبدیل به یکی از سود آورترین و شناخته شده ترین شرکت های موجود کرده است. در سال ۲۰۱۲ ، درآمد سالیانه نایک ۲۴ بیلیون دلار بود.

نایکی بیش از ۴۴ هزار کارمند دارد و برند آن به تنهایی نزدیک به ۱۰ بیلیون دلار ارزش گذاری شده است. موفقیت نایک نتیجه ی نوآوری های پی در پی و سرمایه گذاری های به موقع بود.nike فرهنگ نوآوری را پرورش می دهد و مادامی که مشکلات و مسائل نسل آینده را حل می کند، محصولات و خدمات و تجاربی را برای ورزشکاران امروز نیز فراهم می کند.

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع محصولات نایکی      اینجا     کلیک کنید.

گروه تولید محتوای(اسپرت مایکت)

www.sportmyket.com

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.