توپ بدمینتون چیست؟ و راهنمای خرید

توپ بدمینتون چیست؟ و راهنمای خرید

توپ بدمینتون یا توپ پَردار، توپ مورد استفاده در ورزش بدمینتون است که معمولاً سر آن از جنس چوب‌پنبه است و از ۱۶ پر غاز یا اردک، یا نایلون ساخته شده‌است.

توپ بدمینتون چیست؟

توپ بدمینتون یا توپ پردار، توپ مورد استفاده در ورزش بدمینتون است که معمولاً سر آن از جنس چوب پنبه است و از ۱۶ پر غاز یا اردک، یا نایلون ساخته شده‌است. نحوهٔ قرارگیری پرها به‌گونه‌ای است که آن را بسیار آیرودینامیک می‌کند.

جالب توجه است که بهترین توپ‌های بدمینتون از پرهای جناح چپ غاز ساخته می‌شوند. طول پرها باید بین ۶۲ تا ۷۰ میلی‌متر و وزن توپ باید بین ۴٫۷۴ و ۵٫۵۰ گرم باشد. سر توپ از چوب‌پنبه با لایه‌ای چرمی است که باید وزن این قسمت از وزن پرها بیشتر باشد. سرعت توپ‌های پلاستیکی بیشتر است.

توپ بدمینتون چه نام دارد؟

نام «شاتل» از کلمه‌ی «Shuttlecock» به ورزش بدمینتون وارد شده است. در زبان انگلیسی به توپ بدمینتون شاتل کوک گفته می‌شود. کلمه‌ی شاتل (Shuttle) از حرکت رفت‌وبرگشت توپ در طول بازی گرفته شده است؛ زیرا بسیار شبیه به حرکت شاتل در دستگاه‌های بافندگی قرن 14 بوده است.

همچنین کلمه‌ی کوک (cock) که به معنی خروس است، برای اولین بار در سال 1570 زمانی که بدمینتون در میان مردم محبوب شد در ادامه‌ی کلمه‌ی شاتل قرار گرفت. دلیل به کار بردن این کلمه‌ شباهت پرهای استفاده شده در این توپ با پر روی بدن مرغ و خروس‌ها است.

نام توپ بدمینتون نیز از همین اسم یعنی «شاتل کوک» گرفته شده است. اما در میان مردم ایران و ورزشکاران فارسی زبان اصطلاح توپ شاتل یا شاتل بیشتر رواج پیدا کرد و تا به امروز نیز استفاده می‌شود.

برای اشنایی بیشتر با ورزش بدمینتون تاریخچه بدمینتون+راهمای خرید راکت را بخوانید.

انواع توپ بدمینتون

همانگونه که قبلاً ذکر شد، دو نوع توپ بدمینتون وجود دارد. توپ بدمینتون پر دار و یا توپ بدمینتون مصنوعی (نایلون و یا پلاستیک)

۱.توپ بدمینتون پر دار

این نوع توپ بدمینتون توسط بازیکنان حرفه ای و آماتورهایی که قصد دارند به جدیت به بدمینتون بپردازند مورد استفاده قرار می گیرد. اما چرا؟ چون اساساً این توپ ها بهتر پرواز می کنند. مطمئن هستم که علم در این باره توضیحات بسیاری دارد، اما به سادگی این توپ ها بهتر به پرواز در می آیند و سرعت بهتری دارند.توپ های بدمینتون پر دار اغلب از پرهای بال چپ غاز و یا اردک ساخته می شوند. پرهای غاز کیفیت بهتری دارند.

۲.توپ بدمینتون مصنوعی (نایلون و یا پلاستیک)

این توپ های بدمینتون به جای پر از نایلون و پلاستیک ساخته شده اند و دارای مزایای دوام بالا و آماده بودن برای استفاده به محض خروج از بسته بندی هستند. این نوع توپ ها، توپ هایی هستند که اغلب مردم مورد استفاده قرار می دهند و برای یک بازی داخل سالنی و یا فضای باز ایده ال هستند.

اگر یک تازه کار هستید و یا فقط می خواهید به صورت تفریحی بازی کنید می توانید از این توپ های پلاستیکی / نایلونی استفاده کنید. این توپ ها از نظر اقتصادی به صرفه هستند و 2 تا 4 برابر بادوام تر از توپ های بدمینتون پردار می باشند.

احساس ناشی از ضربه زدن به توپ های پلاستیکی / نایلونی و همچنین پرواز این توپ ها بسیار متفاوت از توپ های پردار است. اگر می خواهید در یک رقابت و یا ورزش واقعی مشارکت کنید با توپ های پر دار تمرین کنید، کاملا متفاوت خواهند بود. توپ های بدمینتون نایلونی در سرعت های متفاوت وجود دارد که می توانید با توجه به دما و ارتفاع محیط از میان آن ها انتخاب نمایید.

نکات مهم هنگام خرید توپ بدمینتون

طبیعی یا مصنوعی بودن توپ

از آنجایی که مدل‌های مختلفی از توپ‌های مخصوص بدمینتون در بازار موجود بوده، باید با توجه به سطح فعالیت خود، مدلی را انتخاب کنید که مناسب با نیاز شما باشد. اگر به صورت حرفه‌ای ورزش بدمینتون انجام می‌دهید، پس نیاز است که از مدل‌های باکیفیت‌تر و باداوم‌تر محصول مورد نظر استفاده نمایید. همانطور که در جملات بالا به انواع مدل‌های توپ بدمینتون اشاره کرده‌ایم، می‌توانید با در نظر گرفتن معایب و مزایای هر کدام جهت خرید مدلی که به پسند شما نزدیک‌تر بوده، اقدام نمایید.

وزن توپ بدمینتون

وزن یک توپ بدمینتون نیز از دیگر نکات قابل توجهی است که حتما باید به هنگام خریدتان آن را مدنظر قرار دهید. فراموش نکنید که بخش اعظمی از وزن توپ شما را قسمت چوب پنبه آن که درست در نوک توپ تعبیه شده است، تشکیل می هد. از طرفی هرچه توپ شما سبک تر باشد، سیر حرکتی بهتری نیز بر روی هوا خواهد داشت. ناگفته نماند که پارامتر سرعت در این مورد وابسته به وزن توپ نمی باشد.

سرعت حرکت توپ

سرعت یک توپ بدمینتون یا در اصطلاح ورزشی آن، سرعت یک توپ شاتل اصولا بر روی بسته بندی این مدل از توپ ها درج می شود و بطور کلی در سه دسته: سرعت بالا، متوسط و پایین می توان توپ های مخصوص بدمینتون را تقسیم بندی کرد. فراموش نکنید که عوامل مختلفی از جمله نوع طبیعی یا مصنوعی بودن، میزان دما، رطوبت و همچنین ارتفاع زمین بازی شما از مهمترین مواردی هستند که بر روی سرعت جا به جایی این قبیل از توپ های ورزشی تاثیر می گذارند.

طول پرهای توپ

فرقی ندارد که توپ بدمینتون شما از پرهایی طبیعی تولید شده باشد یا از پرهای مصنوعی ساخته شده باشد؛ مهم این است که طول پرهای به کار رفته در ساخت آن چیزی بین 62 تا 72 میلی متر باشد. ترتیب چیدمان پرها در کنار یکدیگر کاملا آیرودینامیکی باشد و همدیگر را به خوبی همپوشانی کرده باشند.

معرفی چند مدل از بهترین های توپ بدمینتون

توپ بدمینتون یونکس مدل Mavis 350 بسته 6 عددی (اصل)

«توپ بدمینتون یونکس مدل Mavis 350 بسته 6 عددی» در بسته‌بندی مناسب شش عددی به شما عرضه می‌شود. این توپ بدمینتون به دلیل ساختار خود دارای برد و سرعت مناسبی بوده و برای بازیکنانی مناسب است که به طور حرفه‌ای می‌خواهند تمرین کنند. توپ بدمینتون یونکس ماویس 350 زرد فسفری در 3 رنگ دور سبز ، دور آبی ، دور قرمز موجود است که هر رنگ از آن معرف بازی کردن در شرایط آب و هوایی مخصوص به خودش می باشد . به عنوان مثال توپ دور سبز برای بازی کردن در دمای بین 22 الی 33 درجه سانتی گراد مناسب است ویا توپ دور آبی برای بازی کردن در دمای بین 12 الی 23 درجه سانتی گراد مناسب است ویا توپ دور قرمز برای بازی کردن در دمای بین 0الی 13درجه سانتی گراد مناسب است. «توپ بدمینتون یونکس مدل Mavis 350 بسته 6 عددی» انتخابی مناسب برای شما است تا به صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال کرده و از تمرین با آن لذت بشتری ببرید.

توپ بدمینتون بابولات مدل TRAINING بسته 6 عددی | سفید

اگر برای ورزش بدمینتون به دنبال توپی با کیفیت هستید، این توپ از پیشنهادهای ما به شما خواهد بود. این توپ برای استفاده در هر فضایی تمرینی (بیرون یا باز) مناسب است بنابراین برای استفاده در سالن، زمین چمن و زمین معمولی هم مناسب است. این توپ‌ها برای استفاده‌ی حرفه‌ای‌ها کاربرد بسیار خوبی دارد و حتی مبتدیانی که تازه شروع به بازی بدمینتون کرده‌اند می‌توانند از این توپ نایلونی استفاده کنند که بسیار خوش کاربرد است.

انتخاب توپ بدمینتون دارای معیارهایی است که می‌توان با درنظرگرفتن این ویژگی‌ها، بازی بهتری را با شریک ورزشی خود تجربه کنیم. توپ‌های نایلونی دارای وزن سبکی هستند که باعث ضربه‌ی بهتر و همچنین کنترل بهتر توپ از طریق ضربه‌زدن می‌شود. این توپ‌ها دارای جنس نایلونی هستند که قابلیت شستشوی خوبی دارند و همچنین اگر در اثر ضربه‌زدن دچار دفرمگی شود، می‌توان آن‌ها را به حالت قبل برگرداند.

توپ بدمینتون ویلسون مدل 6PCS بسته 6 عددی

بدمینتون یکی از بازی‌های عمومی و دوست‌داشتنی است. این بازی علاوه بر اینکه به‌صورت حرفه‌ای طرفداران خود را دارد. در بین عموم مردم نیز به‌صورت غیرحرفه‌ای یک بازی مفرح است. برای انجام این ورزش در ابتدا به دو عدد راکت و توپ بدمینتون نیاز است، که در صورت بازی حرفه‌ای باید تور و زمین را نیز به آن اضافه کرد.

در این بازی مهیج توپ نقش مهمی را داشته و کیفیت بازی و ضربات را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. برای این منظور برندهای متفاوتی اقدام به تولید توپ‌های بدمینتون باکیفیت‌ و کارایی‌های متفاوت کرده‌اند. برند ویلسون نیز به‌عنوان یکی از سرشناس‌ترین برندهای تولیدکننده لوازم و تجهیزات ورزش‌های راکتی، توپ بدمینتون 6PCS را تولید کرده است.

توپ بدمینتون ویلسون مدل 6PCS

این توپ در یک بسته‌ی 6 تایی در یک ظرف مقوایی عرضه‌شده است. جنس سری این توپ از پلی استر و بدنه‌ای از جنس پلاستیک دارد. توپ‌های بدمینتون معمولاً به دو دسته‌ی توپ‌های پری و توپ‌های پلاستیکی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ورزش بدمینتون معمولاً برای تمرین از توپ‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. چراکه طول عمر و دوام این توپ‌ها نسبت به توپ‌های پری خیلی بیشتر است.

این توپ همان‌طور که از نام‌اش مشخص است برای ضربه‌های تهاجمی و تیز اسمش مناسب است. این ضربه‌ها به علت قدرت و شدت بالا باعث پاره شدن توپ و گاهی زه زدن راکت می‌شود. به همین سبب در حین بازی نیاز به تعداد زیادی توپ وجود دارد، برند ویلسون با در نظر گرفتن این مسئله توپ بدمینتون را در یک بسته‌ی 6 عددی ارائه کرده است.

ویژگی های تخصصی:

کیفیت بسیار عالی

قیمت مناسب

ظرافت در طراحی

بسته 6 عددی

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع توپ بدمینتون و دیگر تجهیزات بدمینتون   اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.