چتر مقاومتی چیست؟ تاثیر چتر سرعتی بر عضله سازی
7
تیر 1402
0 نظر

چتر مقاومتی چیست؟ تاثیر چتر سرعتی بر عضله سازی

در تمرینات ورزشی یکی از وسیله های خاص که برای افزایش سرعت و مقاومت استفاده می شود چتر سرعتی (چتر مقاومتی) می باشد‌.

چترمقاومتی چیست؟

امروزه ورزش های هوازی طرفداران زیادی دارد و یکی از وسایلی که مورد استفاده قرار می گیرد چتر سرعت است. این چترها از تجهیزات بدنسازی نیز به حساب می آیند.چتر مقاومتی (سرعتی) وسیله‌ای است که با کمک آن می‌توانید سرعت، مقاومت و شتاب خود را بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهید.

پرش از هواپیما از ارتفاع 10000 فوتی تنها زمانی نیست که یک چتر به کار می آید. در حقیقت، مسیری که هر روز طی می کنید می تواند یک محل ایده ال برای استفاده از چتر باشد.چتر سرعتی و یا چتر مقاومتی در میان ورزشکاران دارای محبوبیت خاصی است.

این وسیله ورزشی بصورت یک نیم دایره چتر مانند و از جنس پلاستیک بوده که به وسیله یک بند به دور کمر ورزشکار بسته شده و هنگام دویدن به سمت جلو یک نیروی مخالف در جهت حرکت ورزشکار بوجود آورده که باعث بروز اصطکاک خواهد شد. در طراحی چترسرعتی یا مقاومتی بایستی بگوییم که این وسیله ورزشی در اندازه های مختلف ساخته می شود. همانند چتر نجات بعد از باز شدن پشت سر ورزشکار در برابر هوا مقاوت می نماید. از این وسیله ورزشی به عنوان یک ابزار در تمرینات مقاومتی و هوازی استفاده می گردد. مسلما هر چه اندازه چترها بزرگتر باشد مقاومت بیشتری داشته و ورزشکار فشار بیشتری را تحمل خواهد نمود.

چتر سرعتی یک ابزار عالی است که می تواند توسط دوندگانی که قصد بهبود قدرت و سرعت خود را دارند مورد استفاده قرار گیرد. هرچند بسیاری از دوندگان در مورد این ابزار قدرتمند و چگونگی به کارگیری سودمند آن اطلاعات خوبی ندارند. حتی دوندگانی که اندکی راجع به چتر سرعتی اطلاعات دارند، ممکن است پتانسیل کامل این ابزار سودمند تمرینی را درک نکرده باشند. تصور غلطی که راجع به چترهای سرعتی وجود دارد این است که چترها فقط برای دوندگان سرعت مناسب هستند. اگرچه دوندگان دو استقامت نیز می توانند از مزایای استفاده از چترهای سرعتی، اگر به درستی استفاده شود، بهرمند گردند. این مطلب تعریفی کلی از چتر سرعتی (چتر مقاومتی) را شامل می شود و در ادامه به این موضوع که آن ها چه هستند و چگونه مورد استفاده قرار می گیرند پرداخته می شود.

کاربرد چتر سرعت چیست؟

انجام فعالیت های فیزیکی، سلامت قلب و تک تک اعضای بدن شما را در پی دارد. در کنار ورزش، رژیم غذایی سالم، کاهش وزن و سیگار نکشیدن شما را از بیماری های کرونری و عروقی در امان نگه می دارد.

کری استوارت متخصص فیزیولوژیست ورزشی می گوید: برای کسانی که بیماری های قلبی خاص دارند دوی سرعتی و مقاومتی می تواند به اندازه چشم گیری قدرتمندتر از برخی داروها عمل کند. به همین منظور خرید چتر سرعت می تواند شما را در انجام تمریناتی که سلامتی بیشتری به ارمغان می آورد، یاری کند.

اینکه به این درک برسید فعالیت های ورزشی تا چه اندازه می تواند سبب سلامتی قلب شما شود شما را برای فعالیت و حرکت مضاعف ترغیب می کند.

همچنین این محصول مناسب ورزشکارانی است که تشنه رقابت هستند. با استفاده از چتر سرعت می توانید بعد متفاوتی از تمرینات را تجربه نمایند. همچنین از چتر سرعت در مسابقات و ورزش دو میدانی مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله کاربردی همچنین برای هرگونه ورزش استقامتی مثل فوتبال، بسکتبال و فوتسال هم کاربرد دارد. 

ورزش فوتبال

از جمله ورزش هایی که بازیکنان آن به صورت مداوم در حال دویدن هستند. در تمرینات بدنسازی استفاده از چتر سرعتی می تواند کمک مؤثری در بالا بردن استقامت و افزایش سرعت ورزشکار هنگام دویدن داشته باشد‌.

تمرینات بسکتبال

ورزشکاران رشته بسکتبال نیز دائما در حال دویدن بوده و نیاز به قدرت بالایی دارند. استفاده از چتر سرعتی در این زمینه کمک مؤثری است.

تمرینات دو میدانی

بهترین استفاده کاربردی که اتفاقا تاثیر بسیاری در مقاومت ورزشکار نیز دارد در رشته دونیداتی خصوصا در بخش دوهای سریع مانند صد متر می باشد. تاثیر شگفت انگیزی در افزایش استقامت و سرعت ورزشکار دارد. بدین معنی که استفاده مداوم از چتر سرعتی در تمرینات بطور محسوس و قابل ملاحظه ای سرعت دونده را بالا خواهد برد.

استفاده از جترهای سرعتی در خیلی از تمرینات بدنسازی به کمک ورزشکاران می آید که فواید خیلی زیادی نیز دارد.

فواید استفاده از چتر سرعتی یا مقاومتی

  • کاهش فشار خون هنگام دویدن  با چترهای سرعتی
  • تقویت ماهیچه ها(خصوصا پاها) با استفاده از چترهای سرعتی
  • کنترل بهتر وزن و چربی سوزی بالا
  • جلوگیری از بیماری های قلبی با استفاده از این وسیله ورزشی در تمرینات
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت در استفاده کنندگان از این وسیله ورزشی در تمرینات
  • دویدن با چتر چابکی به ترک سیگار کمک میکند.

چگونگی طراحی چتر سرعتی

نام چتر سرعتی شباهت قابل توجهی به محصول دارد و منصفانه ماهیت چترهای سرعتی را توضیح می دهد.چتر سرعتی در واقع یک تکه بزرگ پارچه است که با استفاده از سیستم هارنس به دور کمر و یا دور سینۀ دونده متصل می شود و در پشت سر دونده به صورت موج دار قرار می گیرد. وجود پارچه موج دار در پشت سر دونده به همان شیوه ای که چترهای نجات در هنگام فرود آمدن چتر باز در برابر هوا مقاومت ایجاد کرده و مانع سقوط او می شوند، کشش ایجاد کرده و دونده را مجبور می نماید تا برای غلبه بر این کشش سخت تر تلاش کند.

هارنس با استفاده از نوار چسب به دور کمر و یا سینه بسته می شود تا به راحتی در پایان دویدن و یا در میانه راه بتوان باز کرد. هنگامیکه دونده چتر را باز می کند به طور ناگهانی یک نیروی انفجاری را احساس می نماید. این تمرین سرعت انفجاری برای بازیکنان بیس بال، بسکتبال، فوتبال و ساکر ایده ال است.

 

چتر سرعتی در سایزهای مختلف موجود است. چترهای بزرگ تر مقاومت بیشتری ایجاد می کنند. سایز چتر به سطح آموزش و ساختار بدن ورزشکار بستگی دارد. برای مثال چتر سرعتی کوچک در حدود 15 پوند (6.8 کیلوگرم) مقاومت ایجاد می کند و مناسب فردی کمتر از 170 پوند (77.1 کیلوگرم) است. این چتر برای دونده های مبتدی و یا متوسط مناسب است. چتر متوسطه حدود 20 پوند (9 کیلوگرم) مقاومت ایجاد می کند و برای افرادی با 170 پوند (77.1 کیلوگرم) تا 210 پوند (95.2 کیلوگرم) و دوندگان متوسط تا حرفه ای مناسب می باشد. چتر بزرگ در حدود 30 پوند (13.6 کیلوگرم) مقاومت ایجاد کرده، مناسب افرادی با وزن بیشتر از 210 پوند (95.2 کیلوگرم) و دوندگان متوسط تا حرفه ای است. دوندگان همچنین می توانند برای افزایش مقاومت از دو چتر به طور همزمان استفاده کنند.

طرح های کوچک و فشردۀ چتر سرعتی به این معنی است که شما می توانید چتر را تا کرده و همراه خود جابه جا کنید. وزن این چترها در حدود یک پوند (0.4 کیلوگرم) است و می توانید به راحتی به ساک ورزشی خود اضافه کنید و در طول هفته تمرین داشته باشید.

نحوۀ عملکر چتر سرعتی

این سرعت عملکردی مشابه چترهای نجات دارد و در هنگام فرود آمدن، این چترها مقاومتی در مقابل هوا به وجود می آورند و از سقوط جلوگیری می کنند. در این موقعیت در جهت بر عکس ورزشکار اصطکاکی ایجاد می شود و ورزشکار مجبور است برای غلبه بر این اصطکاک بیشتر تلاش کند. در نتیجه این عمل ورزشکار می بایست قدرت و سرعت به مراتب بیشتری را برای ورزش دو صرف نماید. چتر مقاومتی کوچک به دلیل اینکه موجب ایجاد مقاومت کمتری می شود به همان اندازه هم تاثیر کمتری بر شکل دویدن ورزشکار می گذارد.

به همین منظور فرد دیگری بایستی در شروع حرکت در نگهداری چتر به شما کمک کند تا حرکت ابتدایی به صورت صحیح انجام گیرد.

نکته : یک توصیه ای که تمام ورزشکاران بایستی در نظر داشته باشند این است که چتر چابکی به طول 20 های تا 50 یارد مورد استفاده قرار می گیرد و مدت زمان تکرار آن سه تا ده بار است. همچنین لازم است استراحتی طولانی مدت ما بین دو ست انجام شود.

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید چتر مقاومتی   اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.