ویژگی های یک لباس ورزشی مناسب چیست ؟
11
فروردین 1402
0 نظر

ویژگی های یک لباس ورزشی مناسب چیست ؟

دقیقا کدام لباس مناسب شما میباشد؟ ویژگی یک لباس ورزشی خوب چیست؟ آیا هر ورزشی لباس مناسب خود را میخواهد؟

اولین قدم برای ورزش کردن و شروع یک زندگی سالم، خریدن لباس ورزشی مناسب است.

در این مقاله می‌خواهیم از ویژگی های لباس ورزشی مناسب صحبت کنیم.

ویژگی های لباس ورزشی

یک لباس ورزشی علاوه بر رنگ و ظاهر آراسته ی خود نیاز به ویژگی های منحصر به فرد دیگری نیز دارد، ویژگی هایی که آن را از یک لباس معمولی تبدیل به یک لباس ورزشی مناسب برای ساعت ها تمرین و عرق کردن در شرایط سخت میکند، ویژگی هایی مثل خاصیت کشسانی مناسب، توانایی جذب عرق، مقاوت در برابر تنش و پاره شدن، خشک و خنک ماندن و قابلیت تهویه از ویژگی های یک لباس ورزشی مناسب است.

انواع جنس لباس ورزشی

انتخاب لباس ورزشی اهمیت بسیار زیادی دارد. انتخاب یک لباس ورزشی مناسب به بهبود حرکات ورزشی تان کمک می کند ، همچنین جنس مناسب لباس ورزشی از عرق سوز شدن و ابتلا به بیماری های قارچی پوستی پیشگیری می کند.در این بخش به انواع جنس لباس ورزشی و پارچه‌هایی که در دوخت لباس ورزشی مورداستفاده قرار می‌گیرند می‌پردازیم.

پنبه

همه ما پنبه را می‌شناسیم و از مزایای آن خبر داریم و ان را به دلیل جنس لطیفی که دارد دوست داریم. از انجایی که ورزش نیازمند لباس های سبک است استفاده از پارچه پنبه‌ای برای لباس ورزشی چند سالی است که شدت بیشتری گرفته است، اما پنبه تا وقتی با مواد دیگر ترکیب نشود عملکرد مناسبی به عنوان پارچه ی یک لباس ورزشی ندارد. بهتر است جنس لباس ورزشی پنبه‌ای بیشتر برای مردان مورداستفاده قرار گیرد. چراکه فعالیت‌های ورزشی مردان سنگین‌تر است و این نوع لباس‌ قادر است حین فعالیت بدنی شدید بخش زیادی از عرق بدن را به خود جذب ‌کند.

بنابراین اگر قصد عرق کردن در آن را دارید، پنبه برای اینکار مناسب نیست.زیرا که الیاف طبیعی مانند پنبه عرق را جذب کرده و نگه می دارند.

لباس های تمام نخ

لباس های تمام نخ عرق را به خود جذب می کنند و جلوی عرق سوز و قرمز شدن بدن را به خصوص در ناحیه زیر بغل و کشاله ران می گیرند.

اسپندکس

جوهره‌ی اصلی پارچه‌ی لباس‌های ورزشی، اسپندکس است. چراکه توانایی بازیابی بالایی دارد و کشش فوق‌العاده‌ای که با خود به همراه دارد ورزشکار را در انجام تمرینات ورزشی یاری می‌کند. اسپندکس تقریباً بخشی از هر لباس ورزشی چسبان است که وجود آن برای کشش و راحتی بدن ضروری است.با اینحال این جنس پارچه اگر مکرراً خشک یا اتو شود، می تواند به راحتی قابلیت ارتجاعی را از دست دهد.

پلی استر

این نمونه پارچه‌ها از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند و هنگام حرکات کششی پاره نمی‌شوند. همچنین شست‌وشو بر الیاف این نوع پارچه‌ها تاثیری نمی‌گذارد و بهتر از سایر الیاف معمول پوشاک، شکل خود را حفظ می کند.علاوه بر این استفاده از پارچه پلی استر برای چاپ دیجیتال بسیار آسان تر است زیرا بسیار راحت تر از نایلون رنگ میگیرد و می تواند چاپ های بسیار اشباع شده ای داشته باشد.

دیگر ویژگی ها :

ارزان است

می توان آن را بازیافت کرد

کاملاً با دوام است

دارای جذب رطوبت کمی است

نایلون

نایلون در مقایسه با پلی استر در برابر سایش قوی تر و مقاوم تر است. قابلیت جذب رطوبت کمی دارد و با تغییرات مناسب می تواند خاصیت و ویژگی های لباس ورزشی و بدن سازی مناسب را داشته باشد.

الیاف آن صاف و ماندگار هستند که باعث می شود دوام آن از پلی استر بسیار بیشتر باشد. البته، نایلون در جذب رنگ بهترین گزینه نیست، بنابراین دستیابی به رنگ اشباع برای چاپ دیجیتال در آن دشوارتر از سایر جنس ها میباشد.

بامبو

بامبو پارچه‌ی بسیار نرم ، خنک و راحتی دارد.همچنین انعطاف پذیر، بادوام و دارای خاصیت طبیعی رطوبت زدایی است. این ویژگی ها شما را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می دارد.

بامبو یک منبع تجدید پذیراست که با استفاده از یک سوم مقدار آب نسبت به پنبه رشد میکند و به ندرت از آفت کش ها برای رشد استفاده می شود. این پارچه گرانتر از پنبه است ولی ویژگی هایی مثل قابل تنفس بودن، سبک تر بودن از پنبه، انعطاف پذیری فوق العاده و به طور طبیعی ضد باکتری بودن آن که به کاهش بوی نامطبوع کمک می کند، میتواند دلایل کافی برای گرانتر بودن آن باشد.

بنابراین برای خرید لباس ورزشی بهتر است به ترکیبات بکار رفته در آنها و ورزش مورد نظرتان دقت کنید. بطور مثال ترکیب الیاف پنبه و پلی استر ترکیب محبوبی برای لباس های بدنسازی است و علت آن جذب عرق و رطوبت و همچنین سبک و راحت بودن آن در کنار قیمت مناسبش میباشد.

البته ترکیبات و الیاف بسیار متنوعی وجود دارند و این شما هستید که با داشتن آگاهی کافی میتوانید مناسب ترین آن ها را برای خود انتخاب کرده و از ورزش و زندگی جدید خود لذت ببرید.

البته که برای خرید یک لباس ورزشی مناسب نباید فقط به جنس و کیفیت ان توجه داشت بلکه نکات مهم دیگری مثل راحتی لباس و متناسب بودن لباس با فصل و....وجود دارد که باید به انها توجه کرد که در ادامه درباره‌ی انها صحبت می‌کنیم.

1.لباس راحت

برای افزایش کارایی شما درحین انجام ورزش باید لباس ورزشی شما راحت باشد.

2.سایز مناسب

لباس ورزشی که شما در حین ورزش می پوشید نباید خیلی تنگ و یا خیلی گشاد باشد زیرا در اینصورت نمی توانید روی ورزش تمرکزکنید.تنگ بودن لباس ورزشی اجازه حرکات آزادانه شما را می گیرد و گشاد و یا بلند بودن آن سبب می شود که لباس به دست و پای شما بپیچد و یا از تن در بیاید و باعث اختلال در تمرین ورزشی شما شود.

3.لباس ورزشی متناسب با فصل

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام انتخاب لباس ورزشی به آن دقت کنید، لباس ورزشی متناسب با فصل است.درواقع جنس لباس ورزشی که انتخاب می‌کنید باید برای همان فصل مناسب باشد و بهتر است برای هر فصل لباس مناسب و جداگانه آن را خریداری کنید. این تفکیک باعث می‌شود در هر فصل کمتر در معرض بیماری قرار گیرید و با راحتی بیشتری فعالیت خود را پیش ببرید.

4.لباس مناسب با درجه حرارت محیط

برای انجام فعالیت ورزشی در درجه حرارت 16 تا 27 درجه سانتی گراد پیراهن نازک و شورت ورزشی بپوشید.

پیراهن ورزشی آستین دار و شلوار ورزشی برای ورزش در محیط های با درجه حرارت 6 تا 16 درجه سانتی گراد مناسب است.

درمحیط هایی با درجه حرارت زیر 6 درجه سانتی گراد لباس گرم ورزشی بپوشید.

در دمای زیر 11 درجه سانتی گراد از کلاه و دستکش استفاده کنید

5.چند دست لباس ورزشی

چند دست لباس ورزشی متنوع خریداری کنید تا انگیزه بیشتری برای فعالیت پیدا کنید.

6.رنگ لباس ورزشی

رنگ لباس و کفش ورزشی شما بسیار در روحیه و انگیزه شما تاثیر گذار است؛ بنابراین از رنگ های شاد و روشن استفاده کنید.

کدام لباس برای کدام ورزش؟

لباس مناسب فعالیت بدنی داخل خانه

یک تی شرت جاذب رطوبت و یک شلوار راحتی برای فعالیت بدنی د اخل خانه مناسب است.

لباس مناسب پیلاتس ، یوگا و ایروبیک

اگر شما پیلاتس ، یوگا و ایروبیک کار می کنید باید به گونه ای لباسی بپوشید که حین خم شدن و انجام حرکات کششی به خوبی از خود انعطاف نشان دهند ، اسپند کس بهترین جنس برای انجام این ورزش ها است. لباس های دوند گان هم معمولا از این نوع پارچه تهیه می شود .

لباس مناسب بدنسازی

لباس های پنبه ای که با الیاف پلی استر ترکیب شده اند به علت جذب عرق و رطوبت برای ورزش هایی مانند بسکتبال، بدنسازی و وزنه برداری که تعریق بالایی دارند ، مناسب هستند.

لباس مناسب تمرین های کششی

الیافی مانند پلی استر، پلی پروپیلن، گرافیت و پارچه های ترکیبی انعطاف بالایی د ارند و هنگام حرکات کششی پاره نمی شوند و بر اثر شست وشو آسیب نمی بینند و شکل خود را حفظ می کنند . این لباس ها برای بسیاری از رشته های ورزشی مناسب هستند. ساختار شبکه ای این نوع لباس ها طوری است که جریان هوا درون بافت پارچه نفود کرده و عرق بدن را به سرعت دفع می کند .

چند نکته‌پایانی:

  • پیراهن ورزشی را انتخاب کنید که گشاد نباشد و به جای جذب، رطوبت را از بین بافت های خود خارج کند.
  • تاپ ورزشی بخرید که از الیاف مخصوص تهیه و تهویه مناسب داشته باشد.
  • شورت ورزشی شما باید ساختار شبکه ای داشته و رطوبت از آن خارج گردد . هم چنین کمر آن دارای خاصیت کششی باشد تا حین تمرین اذیت نشوید.
  • اندازه جوراب شما باید بلند تا روی قوزک پا باشد تا از قوزک پا محافظت کند و الیاف آن نیز باید قابل شست و شو باشد و مقاومت بالایی داشته باشد . سعی کنید از جوراب های کتانی استفاده کنید که از حساسیت جلوگیری شود.

نحوه شستن لباس ورزشی

  • لباس های ورزشی خود را با کمی مایع لباس شویی و نرم کننده لباس با دست بشویید تا دیرتر خراب شوند.
  • لباس ها را پس از شستشو در فضای باز و زیر نور آفتاب آویزان کنید.
  • پس از آمدن از ورزشگاه وقتی حوصله شستن لباس هایتان را نداشتید، لباس ها را به هیچ وجه از ساک خود خارج نکنید و داخل کمد لباس آویزان نکنید.

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع لباس ورزشی  اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.