TRX چیست؟ تاریخچه و اموزش 10 حرکت ساده
16
اردیبهشت 1402
0 نظر

TRX چیست؟ تاریخچه و اموزش 10 حرکت ساده

ورزش تمرین مقاومتی کل بدن یا همان TRX، یک تمرین متفاوت فقط با طناب است.

TRX چیست؟

تی آر ایکس ( total body resistance excercise ) تمرین مقاومتی برای کل بدن بوده و شامل تمرین های تعلیقی برای تمامی اعضای بدن می‌باشد. TRXاز یک بند استفاده می‌کند که معمولاً از سقف آویزان شده و حلقه‌هایی برای دست‌ها یا پاها در دو طرف آن قرار دارد.

تاریخچه ورزش TRX 

رندی هتریک افسر نیرو دریایی آمریکا، برای حفظ آمادگی جسمانی سربازان خود در سال 1990 که هیچ گونه تجهیزات ورزشی در اختیار نداشتند، ورزش تی آر ایکس را با تسمه ها و طناب هایی که در اختیار داشتند طراحی کرد که هنوز هم از این ورزش برای آماده سازی افراد در نیروهای نظامی و حتی آتش نشانی استفاده می شود.

در سفرهای دریایی و با وجود فضای محدود هتریک در نظر داشت که تمام سربازانش در آمادگی جسمانی کامل باشند، و به همین دلیل ورزش تی آر ایکس را در دستور کار آموزشی نیروهای خود قرار داد.

هتریک پس از 14 سال خدمت در یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا ترک خدمت کرد و در دانشگاه استنفورد حضور یافت و مدرک MBA کسب کرد. وی با حضور مکرر در باشگاه ها و سالن های ورزشی به این امید بود که توجه ورزشکاران و مربیان را به نمونه اولیه تجهیزات و روش ورزشی خود جلب کند و تی آر ایکس را به آن ها معرفی کند. سر انجام هتریک موفق شد در سال 2001 سیستم ابداعی TRX خود را در باشگاه تناسب اندام کراو ماگا در فرانسیسکو و با هزینه سرمایه گزاری خصوصی 350 هزار دلار تاسیس کند.

فواید ورزش TRX

چربي‌سوزي تا 1600 كالري در زمان 50 تا 70 دقيقه

هماهنگ‌سازي عصب و عضله كه باعث بالا بردن تعادل ذهني و فيزيكي مي‌شود.

مورد تاييد سازمان‌هاي استاندارد پزشكي و FDA ايالات متحده.

مفيد براي افراد مسن

طراحی سبک و کم حجم

نصب آسان و راحت در هر مکان و زمان

هر گونه تمرینات و حرکات لازم برای آمادگی جسمانی بدون نیاز به سایر وسایل

همزمانی تمرینات و حرکات به‌طوری که در هر حرکت کل بدن درگیر می باشد

بهبود، تعادل، انعطاف پذیری، چابکی، مقاومت و استقامت بدن با یک وسیله در یک زمان

به حرکت درآوردن عضلات اصلی و عضله های جانبی و کوچک

استفاده از وزن بدن در تمرینات و کاهش خطرات گرفتگی عضلات و مفاصل

امکان استفاده برای هر گروه سنی، جنسی، سلامتی بدن وهر میزان آمادگی جسمانی افراد عادی، ورزشکاران حرفه ای و حتی معلولین جسمی و اصلاح یکسری از عضلاتی که فقر حرکتی دارند.

برنامه های تخصصی برای ورزشکاران حرفه ای و رشته های ورزشی تخصصی

وسایل مورد نیاز برای ورزش TRX

قلاب محکم TRX Bicep Curl.

بند تی آر ایکس TRX bands

دو دسته بدون کش TRX Pushup

شاید تعجب کنید ولی ابزار تی آر ایکس فقط این سه ابزار است. اما همین سه ابزار تمام ماهیچه‌های بدن شما را درگیر می‌کنند و آن‌ها را قوی‌تر و منعطف‌تر می‌سازد. حوساتان باشد که به هیچ وجه ابزار تقلبی و ارزان را نخرید. تمام ابزار باید به قدری قوی باشند که وزن شما را تحمل کنند و به افزایش آمادگی جسمانی شما کمک کنند.

کش TRX

کش ورزش TRX  وسیله‌ای است بسیار مقاوم و از جنس نایلون. این کش از سقف آویزان می‌شود و می‌تواند تا ۶۰۰ کیلوگرم ورزن را به راحتی تحمل کند. شما با کش TRX می‌توانید به راحتی طیف کاملی از حرکات ورزشی را انجام دهید. این حرکات باعث می‌شود تا بدن انرژی بسیار بالایی را مصرف کند.

معرفی چند نمونه کش TRX

لوازم تناسب اندام تی ار ايكس Force (لیبل قرمز)

لوازم تناسب اندام تی ار ايكس Force (لیبل نارنجی)

لوازم تی آر ایکس مدل پرو سیستم (پک اصلی)

تی آر ایکس یا بدنسازی، کدام یک بهتر است؟

در عمل، ترکیب دو ورزش تی آر ایکس و بدنسازی برای شما بستر بسیار خوبی برای تقویت تک تک عضلات بدنتان، ایجاد خواهد کرد.

اما سوال اینجاست که اگر بخواهید یکی را انتخاب کنید؛ کدام یک برایتان مناسب تر است؟

ممکن است این پاسخ کمی کلیشه ای به نظر بیاید؛ ولی متخصصین بر این باورند که برای افزایش قدرت کلی بدن، هر دو ورزش به یک اندازه و به میزان قابل قبولی، موثرند.

تجربه نشان داده است که برای برخی افراد، بدنسازی تاثیر بهتری بر روی بدن داشته، و برای برخی دیگر TRX.

به دنبال ورزشی هستید که هم استقامت عضلات شما را افزایش دهد و هم چربی سوزی بالایی داشته باشد؟ پس CXWORX بهترین انتخاب برای شما است. سی ایکس ورکس ترکیبی از برنامه‌های اختصاصی ویژه تناسب اندام و کار گروهی است. CXWORX عضلات مرکزی بدن شما یعنی شکم و پهلو را تقویت کرده و از آسیب دیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. شما انجام نیم ساعت ورزش CXWORX می‌توانید ۲۶۰ کالری انرژی بسوزانید.

تمرین TRX

اگر به دنبال راهی موثر برای سوزاندن کالری‌ها ، ساختن ماهیچه‌هایی سالم ، افزایش قدرت مرکزی و متناسب شدن شکل بدنتان هستید ، این تمرین‌ها برای شماست.

1 - قایقی

مفید برای عضلات پایین زیر بقل ماهیچه های دست و کمر با استفاده از حالت معلق با وزن بدن

2 - جلو بازو

مفید برای ماهیچه های قسمت پشت بازو با استفاده از حالت معلق با وزن بدن

3-پشت بازو 

مفید برای ماهیچه های قسمت جلو بازو و استفاده از حالت معلق با وزن بدن

4 - هیپ پرس

مفید برای ماهیچه های قسمت پشت و باسن و افزایش تعادل و استقامت در بدن

5 - حرکت اسکات باز

با انجام این حرکت می‌توانید تحرک شانه‌هایتان را افزایش دهید و عضلات شکمتان را تقویت کنید.

6 - حرکت چرخش کششی بدن

این حرکت برای تقویت عضلات حرکتی شکم عالی است. همچنین این حرکت می‌تواند سبب تقویت کل عضلات بالاتنه شود.

7 - حرکت پارویی میانی

انجام این حرکت برای تقویت یکپارچه عضلات بالاتنه و هسته بدن عالی است.

8- حرکت اسکات

کمک گرفتن از کش تی آر ایکس، برای انجام حرکت اسکات به شیوه جدیدی هسته بدنتان را درگیر خواهد کرد.

9-حرکت شنای سوئدی اتمیک

هدف این تمرین عضلات سینه، شانه، بازوها و شکم است. وضعیت کامل حرکت شبیه قورباقه است اما وقتی که پاها را به سمت آرنج حرکت می دهید، چالشی در بالاتنه و کل بدن احساس خواهید کرد.

10-حرکت لانچ

اگر حرکت لانچ معمولی برای شما ساده است، پس بهتر است این حرکت را امتحان کنید. این حرکت نه تنها همان فوائد حرکت معمولی را دارد بلکه تعادل و ثبات بدن را به چالش می کشد.

راهنمای خرید کش های TRX

به نقاط تکیه‌گاه و قلاب تی آر ایکس دقت کنید

تمام سیستم‌های تی آر ایکس، نقطه تکیه‌گاه دارند؛ برخی از این سیستم‌ها فقط یک نقطه تکیه‌گاه دارند، اما در برخی دیگر دو نقطه تکیه‌گاه در نظر گرفته شده است. نصب تی آر ایکس‌هایی که یک تکیه‌گاه دارند، آسان‌تر است و با آنها می‌توانید تمرین‌های ورزشی متفاوتی انجام دهید. اما تی آر ایکس‌های مجهز به دو تکیه‌گاه را باید به دو نقطه متصل کنید و اگر جای مناسبی برای این کار نداشته باشید، نصب آن سخت می‌شود.

دسته‌ها را به دقت بررسی کنید

دسته‌های دستگاه‌های تی آر ایکس، بخش مهم دیگری هستند که باید هنگام خرید به آنها توجه کنید. البته در اینجا کمی هم سلیقه شخصی در انتخاب نوع دسته می‌تواند دخیل باشد. برخی از افراد دسته‌های چوبی صاف را به دسته‌هایی از جنس لاستیک ترجیح می‌دهند. برخی دیگر هم از دسته‌‌های پلاستیکی استقبال می‌کنند که روی آن صاف نباشد و دست‌ها روی آن محکم قرار بگیرد.

مهم‌ترین چیزی که باید یادتان باشد، این است که هنگام انجام دادن تمرین‌های ورزشی با تی آر ایکس، لازم است همیشه دسته‌های آن را بگیرید. بنابراین داشتن دسته‌های راحت بسیار ضروری است. پس موقع خرید مراقب باشید، دسته‌های تی آر ایکس به‌گونه‌ای ساخته شده باشند که بتوانید آنها را راحت بگیرید و در ضمن زبر نباشند و به پوست دست‌تان صدمه نزنند.

تسمه‌ها را چک کنید

تسمه‌های دستگاه‌های تی آر ایکس، باید قابل تنظیم باشند و بتوانید آنها را نسبت به نوع تمرینی که می‌خواهید انجام دهید، بلند یا کوتاه کنید. جنس تسمه‌ها باید بسیار محکم باشند. به‌طور مثال، جنس نایلون فوق‌العاده قوی برای کارهای سنگین مناسب است.

در ضمن تنظیم تسمه‌ها باید راحت باشند. در واقع باید بتوانید بدون زحمت و دردسر، آنها را کوتاه و بلند کنید.

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع کش های TRX    اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.