اموزش گام به گام پینگ پنگ
3
خرداد 1402
0 نظر

اموزش گام به گام پینگ پنگ

تنیس روی میز یا پینگ-پنگ ورزشی است که روی میز انجام می‌شود و دو یا چهار بازیکن در آن مشارکت دارند و هر بازیکن یک راکت دارد و با بهره‌گیری از آن به توپ ضربه می‌زند. در وسط میز یک تور قرار دارد و برخورد توپ با آن تابع قوانین خاصی است.

وسايل مورد نیاز ورزش پینگ پنگ

قبل از رفتن به سراغ آموزش پینگ پنگ باید اطلاعاتی در خصوص وسایل بازی این رشته ورزشی داشته باشید تا بتوانید دست به تهیه آن ها بزنید.

که این وسایل عبارت هستند از :

• ميز

• توپ

• راكت

• لباس

برای اشنایی اولیه با ورزش تنیس روی میز یا پینگ پونگ و قوانین ان   اینجا    کلیک کنید.

اصطلاحات پینگ پنگ

رالی عبارت است از مدت زمانی که توپ در جریان بازی در گردش است.

توپ از آخرین لحظه‌ای که به صورت ثابت در کف دست آزاد بازیکن قرار دارد، پیش از پرتاب برای زدن سرویس، رالی یک لت یا یک امتیاز محسوب می‌شود.

یک لت عبارت است از یک رالی که نتیجهٔ آن در شمارش بازی منظور نمی‌شود.

یک امتیاز عبارت است از یک رالی که نتیجه آن در شمارش بازی منظور می‌شود.

دست بازی دستی است که راکت را می‌گیرد.

دست آزاد دستی است که راکت را نمی‌گیرد.

یک بازیکن زمانی به توپ ضربه وارد کرده‌ است که با راکتی که در دست دارد یا با قسمت زیر مچ دست به توپ ضربه بزند.

یک بازیکن زمانی در مقابل توپ انسداد ایجاد می‌کند که لباس وی یا آنچه همراه خود دارد در هنگام بازی با توپی که هنوز از خط انتهایی خود عبور نکرده یا از زمان آخرین ضربه از سوی حریف با زمین بازی برخورد نداشته تماس حاصل کند.

زننده سرویس بازیکنی است که اولین ضربه را در یک «رالی» به توپ وارد می‌کند.

گیرنده سرویس بازیکنی است که دومین ضربه را در یک «رالی» به توپ وارد می‌کند.

داور شخصی است که برای کنترل مسابقه منصوب می‌شود.

کمک داور شخصی است که در زمان تصمیم‌گیری‌های ویژه به داور کمک می‌کند.

هر آنچه بازیکن پوشیده یا همراه خود داشته باشد به غیر از توپ شامل همه لوازم و اشیایی است که در هنگام آغاز رالی مورد استفاده وی بوده‌ است.

زمانی که توپ از هر منطقه‌ای به جز از قسمت بین تور و پایه آن یا از قسمت بین تور و سطح بازی عبور کند، در واقع آن توپ از روی مجموعه تور یا دور تا دور آن «عبور کرده» تلقی خواهد شد.

خط پایانی خطی است که به صورت فرضی در هر دو جهت امتداد داشته باشد.

آموزش پینگ پنگ اولیه

راکت, ضروری‌ترین وسیله ورزشی مورد استفاده توسط یک بازیکن پینگ پنگ می‌باشد که معمولا یک طرف این راکت ها سیاه و طرف دیگر قرمز است. براساس قوانین فدراسیون جهانی تنیس روی میز، راکتهای پینگ پنگ می‌توانند به هر شکل و اندازه و وزنی باشند اما باید سطوح مسطحی در هر دو طرف آن وجود داشته باشد.

  • نحوه صحیح را کت گیری

سبک Shakehand grip متداول ترین روش برای نگهداری راکت تنیس روی میز است. تقریباً همه ی بازیکن در اروپا و آسیا به همین شکل بازی میکنند. نحوه نگه داشتن راکت مانند این است که می خواهید با کسی دست بدهید. به نظر ما، این بهترین روش نگهداری راکت برای مبتدیان است.

سبک Penhold grip این سبک زیاد رایج نیست اما توسط برخی بازیکنان آسیایی در چین ژاپن و کره استفاده می شود. بازیکنان هجومی بیشتر از این سبک استفاده میکنند زیرا به ضربات فورهند قدرت بالایی میدهد، اما هنگام ضربات بک هند زیاد کاربردی نیست و جزو نقاط ضعف این سبک محصوب میشود.

  • آشنایی با میز تنیس :

در این مرحله بعد از اشنایی اولیه با میز, ملزم به گرم کردن در دور میز می باشید بطوری که با محیط میز و سرعت جابجا شدن دور میز نوع میز و رنگ میز ارتفاع میز آشنایی بیشتری پیدا کنید. بعد از گرم کردن بالاختیار خود پشت یه سمت میز قرار می گیرید و بدون راکت و فقط با دست خالی توپ را به روی میز پرتاب می نمایید تا با عکس العمل های توپ حین برخورد و نوع برخورد آشنا شوید.

پرتاب توپ با راکت روی میز :

اینبار با در دست داشتن راکت و در اختیار داشتن فقط یک توپ پشت میز رفته و تمام تمرینهای قبلی را با راکت و با پرتاب توپ انجام می دهید.این مرحله از آموزش بسیار مهم بوده و باید انواع پرتابهای صحیح را انجام دهید و طرف مقابل توپ را با دست گرفته و مجدد با راکت پرتاب نماید.

آموزش پینگ پنگ مبتدی

وضعیت آماده

قبل از انجام هر حرکتی، شما باید ابتدا وضعیت آماده به خود بگیرید. همچنین بعد از هر ضربه ای که می زنید ، شما باید بسرعت به وضعیت آماده برگردید.

چشمها

در تمام مدت، میز باید در حوزه بینایی شما قرار گرفته باشد.

وضعیت قرارگیری دست

راکت باید به سمت جلو و حدود یک متر بالاتر از زمین قرار گرفته باشد. با گرفتن راکت در وضعیت خنثی، شما می توانید سریعاً از فورهند یا بک هند استفاده نمایید.

حرکات پا 

فاصله پاها باید کمی از فاصله شانه ها بیشتر باشد تا یک وضعیت پایداری ایجاد شود.

وضعیت قرارگیری در کنار میز

وضعیت صحیح قرارگیری در کنار میز برای برگشت دادن به سرویس مقابل( در هنگام شروع بازی) برای بازیکنان راست دست و چپ دست فرق می کند. فرض کنید که وضعیت آماده بخود گرفته اید . یک بازیکن راست دست باید نزدیک گوشه چپ میز، بین خط وسط و خط کناری چپ بایستد. در مورد بایکنان چپ دست، عکس این قضیه صادق است. وضعیت های صحیح برای ضرباتی غر از برگشت سرویس بستگی به نحوه مسابقه دارد.

تنه

تنه خود را تا آنجا که می توانید به جلو خم کنید تا باعث شود که سرعت واکنش به ضربه حریف افزایش یابد.

دست آزاد

دست آزاد شما باید از آرنج خم شده و کمی عقب تر از دست دیگر شما قرار گرفته باشد.

پاها

برای پایین آمدن مرکز ثقل، زانوهایتان باید خمیده باشند. وزن بدن خود را بر روی انگشتان پا قرار دهید.

آموزش پینگ پنگ,سرویس زدن

سرویس خوب در پینگ پنگ جز مهمی از بازیست که می تواند حتی در مواقعی تایین کننده نتیجه بازی باشد. بیشترسرویس ها را کوتاه با دو فرود که معمولا به وسط‌ میز‌ زده می شوند انجام دهید. وقتی سرویس میزنید برنامه داشته باشید که روی برگشت آن چه حمله ای را میخواهید انجام دهید. وقتی از‌‌‌سرویس‌ بلند استفاده می کنید خود را برای ضربه (‌تک) آماده کنید.

سرویس کوتاه:

در این نوع سرویس توپ باید از یک سوم نزدیک تور میز سرویس زننده به یک سوم پشت تور میز گیرنده زده شود، بگونه اي که حداقل سه بار روي میز گیرنده برخورد نماید. برخی ها معتقدند اولین نقطه تماس توپ با میز زننده سرویس یک سوم میانی می باشد و پس از عبور از روي تور به یک سوم ابتدائی نزدیک تور، دومین نقطه تماس خواهد بود.

سرویس بلند:

در این نوع سرویس توپ باید از یک سوم انتهاي میز زننده سرویس به یک سوم انتهاي میز گیرنده زده شود و بهتر است که توپ به خطوط انتهایی برخورد نماید.

سرویس متوسط:

در این نوع سرویس توپ از یک سوم میانی میز سرویس زننده به یک سوم میانی میز سرویس گیرنده ارسال خواهد شد.
این نوع سرویس فقط براي آموزش بازیکنان مبتدي خواهد بود و بازیکنان پیشرفته تر نباید از این سرویس استفاده کنند. زیرا این منطقه سرویس را منطقه خود کشی براي زننده سرویس گویند.   ( به این علت که اجراي هر حمله از طرف حریف امکان پذیر می باشد. )

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع راکت پینگ پنگ و...   اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.