پینگ پنگ یا تنیس روی میز چیست؟+راهنمای خرید راکت و توپ

پینگ پنگ یا تنیس روی میز چیست؟+راهنمای خرید راکت و توپ

تنیس روی میز یا پینگ پنگ ورزشی است که روی میز انجام می‌شود و دو بازیکن در آن مشارکت دارند.

پینگ پنگ یا تنیس روی میز چیست؟

تنیس روی میز یا پینگ پنگ ورزشی است که روی میز انجام می‌شود و دو بازیکن در آن مشارکت دارند و هر بازیکن یک راکت دارد و با بهره‌گیری از آن به توپ ضربه می‌زند. در وسط میز یک تور قرار دارد و برخورد توپ با آن تابع قوانین خاصی است. توپ در این ورزش سبک (سفید یا نارنجی رنگ) و توخالی است. جنس میز از چوب و شیشه سخت است. تنیس روی میز توسط فدراسیون جهانی تنیس روی میز که در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد اداره می‌شود.از سال ۱۹۸۸ تنیس روی میز به ورزش‌های المپیک اضافه شد. فواید تنیس روی میز این است که در موقع بازی کردن تنیس روی میز تمام اجزای بدن در حال حرکت هستند: دست، پا، گوش بینی قلب مری نای شش انگشتان دست، سر، چشم و اندام در حال حرکت هستند این بازی باعث می‌شود که تحرک شما بسیار زیاد شود و دو نیمکرهٔ مغز به‌طور هم‌زمان با هم کار کنند.

قوانین ورزش پینگ پنگ

توپ باید کروی شکل و قطر ان 40 میلیمتر باشد. وزن توپ باید 7/2 گرم باشد. جنس توپ باید از سلولوئید با مواد پلاستیکی مکشابه و زنگ آن سفید مات یا نارنجی مات و بدون انعکاس نور باشد .

برخورد توپ با تور هنگام سرويس خطا محسوب شده نت گفته مي شود . طي بازي توپ نبايد بيش از يك بار با سطح هر يك از دو طرف ميز تماس حاصل كند و پس از برخورد توپ با ميز بايد حتما به زمين حريف برگردانده شود .در بازيهاي دو نفري سرويس همواره از نيمه راست ميز خود به طرف نيمه راست ميز حريف زده مي شود و دو بازيكن بايد در هر تغيير سرويس ، تغيير جا بدهند .

اگر يكي از بازيكنان مرتكب يكي از خطاهاي زير شود يك امتياز از دست مي دهد :

ـ اگر در سرويس زدن اشتباه كند .

ـ اگر نتواند توپ را پيش از آنگه بار ديگر به ميز برخورد كند، برگرداند .

ـ اگر دست آزاد خود را به روي ميز تكيه دهد .

ـ اگر قبل از آنكه توپ يك بار به ميز برخورد كند ، آن را بزند .

آموزش پینگ پنگ مبتدی

بازی با یک سرویس شروع می شود و هر یک از شرکت کننده ها حق زدن پنج سرویس در حین بازی دارند. در این بازی به طور کلی سرويس ها در هر ۵ امتياز تعويض مي شود مگر آنكه دو حريف در امتياز ۲۰ مساوی شوند كه در آن صورت در هر امتياز سرويس تعويض می شود. در اخر هم بازی با ۲۱ امتیاز به پایان خواهد رسید و هر یک از بازیکنانی که ۲۱ امتیاز کسب کرده باشند برنده خواهند بود.

در پینگ پنگ تک نفره فرد خودش به تنهایی با زدن سرویس بازی را شروع می کند. سپس با میز مخصوصی که مختص به این نوع پینگ پنگ است به صورت تک نفره بازی می کند تا توپ اش به بیرون رود و مجموع امتیاز هایش محاسبه شود.

در پینگ پنگ دو نفره یک نفر بازی را با سرویس شروع می کند و نفر دوم با راکت خود باید جواب سرویس حریف را بدهد. در نتیجه هر یک از بازیکنان آنقدر این عمل را انجام می دهند تا توپ به بیرون رود و مجموع امتیاز ها محاسبه شود.

سرویس خوب در پینگ پنگ

سرویس یکی از مهم ترین و اساسی ترین تکنیک های این رشته ورزشی همانند چرخش دست می باشد که باید هر بازیکن پینگ پنگ آن را بلد باشد. این تکنیک در پینگ پنگ تنها تکنیکی می باشد که بدون دخالت حریف است و فرد باید آن را به تنهایی انجام دهد. از این رو اگر یک سرویس زننده خوب باشید می توانید برنده شدن خود را با هر فردی تضمین کنید و از بازنده بودن هراسی نداشته باشید.
همچنین یک سرویس زننده خوب می تواند تعیین کننده یک رالی خوب باشد و طوری اجرا نماید که ضربه سوم را به نفع خود پایان دهد. پس می توان نتیجه گرفت در آموزش سرویس پینگ پنگ
باید به تمرین های این تکنیک اهمیت ویژه ای بدهید تا بردن برایتان یک آرزو نباشد و با کسب امتیاز های فراوان همواره پیروز میدان باشید.

خصوصیات سرویس خوب: ۱- پرتاب توپ به سمت بالا تا جایی که بتوان آن را کنترل کرد. ۲- فاصله توپ با بدن در هنگام زدن سرویس کم باشد . ۳- فاصله توپ با خط انتهایی میز تا حد ممکن کم باشد. ۴- ارتفاع توپ لحظه تماس با راکت و میز حدوداً دوازده سانتیمتری میز باشد.

*بیشترسرویس ها را کوتاه با دو فرود که معمولا به وسط‌ میز‌ زده می شوند انجام دهید، مگر اینکه حریف شما در دریافت این‌ نوع‌سرویس ها تبحر‌ داشته باشد آن وقت است که از سرویس های دیگرتان استفاده کنید .

*وقتی سرویس میزنید برنامه داشته باشید که روی برگشت آن چه حمله ای را میخواهید انجام دهید.

*وقتی از‌‌‌سرویس‌ بلند استفاده می کنید خود را برای ضربه (‌تک) آماده کنید.

وسایل مورد نیاز

در بازی پینگ پنگ راکت و توپ و میز و یار تمرینی اجزا اصلی بازی پینگ پنگ هستند. اما زمانی که بخواهید بازی پینگ پنگ را کمی حرفه ای تر ادامه دهید به وسایل دیگری مثل سبد جمع آوری و نگهداری توپ، پارتیشن جداکننده، جاتوپی، تور یدک میز، کاور محافظ میز نیز نیاز خواهید داشت.

تشخیص راکت پینگ پنگ مناسب

رویه راکت ها با توجه به اینکه یک بازیکن دفاعی یا تهاجمی قصد استفاده از آن را داشته باشد، متفاوت می باشند. هنگام انتخاب یک راکت آماده پینگ پنگ میزان ضخامت لاستیک رویه راکت چسبیده به دسته راکت پینگ پنگ و همچنین جنس، راحتی و سبکی چوب راکت و نیز تکنولوژی های به کار رفته در تولید آنها را بررسی کنید که این موارد تعیین کننده میزان کنترل بر توپ و کیفیت محصول می باشند.

رویه راکت نباید با چشمان بسته یا بدون علم یا از روی تعصب و تقلید انتخاب شود . انتخاب رویه راکت کاملا به سبک بازی شما بستگی دارد یک انتخاب اشتباه میتونه کل بازی شما رو نابود و انتخاب از روی علم و حساب شده میتونه بازی شما رو به اوج برسونه .چند نکته اساسی که برای انتخاب رویه راکت پینگ پنگ مناسب باید در نظر بگیرید اینکه به دو فاکتور اسفنج رویه و لاستیک رویه باید دقت کنید . برای اسفنج فاکتوری به نام درجه سختی بیان می شود . هرچه درجه سختی کمتر باشد رویه نرمتر و برای بازی نزدیک میز مناسبتر است و قوس دهی بالاتری ایجاد میکند . هرچه درجه سختی بالاتر باشد رویه راکت سخت تر بوده و برای بازی سرعتی دور از میز یا تک های قدرتی مناسب تر است و کنترل رویه راکت کاهش می یابد .

نحوه گرفتن راکت پینگ پنگ

شیک هند و پن هولد، دو سبک رایج برای گرفتن راکت پینگ پنگ است. در سبک شیک هند، راکت همانند حالت دست دادن گرفته می‌شود

و در سبک پن هولد مانند گرفتن قلم یا مداد.

نکات مهم هنگام خرید توپ پینگ پنگ

هنگام خرید توپ پینگ پنگ باید به

وزن توپ

  • معمولا وزن این قبیل از توپ ها بایستی کمتر از 5 گرم باشد.
  • بهترین وزن برای این نوع از توپ ها همان 2.7 گرمی است که مورد تایید فدراسیون جهانی پینگ پنگ نیز می باشد.
  • توجه داشته باشید وزن توپ در چابکی یا به اصطلاح زرنگی آن بسیار حائز اهمیت است.

جنس توپ

  • تا قبل از سال 2014 تقریبا تمامی توپ های این ورزش از جنس سلولوئیدی تولید می شد تا اینکه با رویکرد جدید ITTF یا همان فدراسیون جهانی، تصمیم بر این شد تا از این پس توپ های این ورزش راکتی از جنس پلاستیک و پلیمر ساخته شود.
  • این تغییر نظر در متریال به کار رفته برای ساخت توپ ها به سبب کاهش سرعت حرکت توپ و دیده شدن بهتر آن روی میز از سوی تماشاچیان اتخاذ شد.

رنگ توپ

  • رنگ این قبیل از توپ های ورزشی یا سفید است و یا نارنجی؛ از توپ های سفید برای بازی بر روی میزهای آبی باید استفاده شود و رنگ نارنجی آن نیز بایستی بر روی میز پینگ پنگ سبز استفاده شود.

و استاندارد ستاره‌ای توجه کنید.

در ادامه بخوانید:

(معرفی ورزش تنیس و معیار های خرید راکت تنیس)

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع راکت و توپ و...  اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.