اموزش صفر تا صد ورزش تنیس
30
اردیبهشت 1402
0 نظر

اموزش صفر تا صد ورزش تنیس

تِنیس ورزشی راکتی است که بین دو نفر بازی می‌شود. هر بازیکن با یک راکت، توپ تنیس را به زمین حریف پرتاب می‌کند. بازیکنی که زودتر امتیاز نهائی را به دست آورد برنده‌است. در این مقاله می خواهیم صفر تا صد ورزش تنیس را به شما اموزش دهیم.

چرا ورزش تنیس ؟

1.حداقل آسیب2.کنترل احساسات3.درگیری تمام بدن4.بودجه متوسط5.محدود نبودن به مکان6.محدود نبودن به زمان7.بهبود عملکرد ذهن8.عدم نیاز به همراه9.مناسب همه سنین

بهترین روش برای آموزش تنیس چیست؟

آموزش تنیس در بهترین حالت خود ؛ به صورت آموزش خصوصی و انفرادی می باشد اما اغلب شرکت کنندگان، یادگیری به صورت تیمی یا گروهی را بنا به دلایل اقتصادی و سایر دلایل احتمالی ترجیح می دهند. البته در هر دو صورت، تمام تکنیک ها و قوانین این ورزش توسط مربیان حرفه ای باشگاه تنیس آموزش داده می شوند. تنها تفاوت این دو در این است که در حالت اول یکی مربی فقط با یک ورزشکار برخورد می کند و هر آنچه را که می داند با تمرکز بالایی به او می آموزد، در حالی که در مورد دوم یا آموزش گروهی با بیش از یک ورزشکار برخورد می کند. می توانید چنین تصور کنید که داوطلبی در حال آماده شدن برای آزمون ورودی دانشگاه، موضوع مثلثات را با یک مدرس خصوصی کار می کند، و یا آن را به همراه چند نفر دیگر در یک کلاس و یا با تماشای ویدیوی اینترنتی یاد می گیرد.

تفاوت تنیس یک نفره و دو نفره

در حالی که اختلافات بین تنیس یک نفره و دو نفره خیلی گسترده نیست ، اما تفاوت هایی وجود دارد.تفاوت اصلی این است که تنیس تک نفره یک بازی دو نفره است ، در هر دو طرف یک زمین یک بازیکن وجود دارد ، در حالی که تنیس دونفره یک بازی چهار نفره است ، در هر دو طرف زمین دو بازیکن وجود دارد.همچنین ، مرزهای زمین برای تنیس دونفره گسترده تر است و به هر بازیکن فضای بیشتری می دهد.

مراحل یادگیری تنیس به شرح زیر است:

اگر قصد ندارید وقت زیادی را به تنیس اختصاص دهید، لازم نیست از هر چیز بهترین را تهیه کنید.

اصطلاحات اولیه ورزش تنیس

تنیس از راست و چپ زمین بازی می‌شود و هدف ماندن داخل خطوط زمینی است که به وسیله‌ی تور به دو قسمت تقسیم شده. یک نفر توپ را به صورت فورهند یا آندرهند به آن سمت زمین پرت می‌کند.در نوبت خود دو بار فرصت خواهید داشت از پشت خط به توپ ضربه بزنید.

برای اموزش یک فهرست جامع و کامل اصطلاحات تنیس می توانید مقاله* آشنایی با واژگان و اصطلاحات تخصصی ورزش تنیس * از وبسایت تنیسفا را بخوانید.

مفاهیم مورد استفاده در آموزش تنیس 

سرویس:

سرویس زمانی است که بازیکنان توپ را با دست خود به هوا می اندازند و با کمک یک راکت به زمین مقابل می فرستند.
بازی تنیس با سرویس یکی از حریفان شروع می شود و سپس به صورت متناوب به هر یک از بازیکنان اختصاص می یابد. 
خطا در سرویس شامل موارد زیر است:
بازیکنی که از سرویس استفاده می کند؛
اگر توپ را به تور تنیس بزند،
اگر توپ را به داخل محوطه سرویس که در آن قسمت از زمین تنیس موظف به پرتاب است، پرتاب نکند،
اگر توپ را به قسمت دیگری از منطقه سرویس دهی که لازم است پرتاب شود، پرتاب کند، خطا محسوب می شود. در این حالت، شخصی که از سرویس استفاده می کند می تواند از حق سرویس دوم خود استفاده کند.

خطای مضاعف

افرادی که در حین بازی ، خطاهای یکسانی را دو بار مرتکب می شوند، خطای مضاعف محسوب می شود و امتیاز از دست می دهند.

تعویض در تنیس

در برخی از مسابقات تنیس، یکی از بازیکنان که قوانین را نقض می کند و بر خلاف قوانین عمل می کند، امکان دارد مستقیما اخراج شود، اما در رابطه  با سیستم گلزنی پنالتی که مجازاتی بسیار جدی و سنگین است ، بازیکنان مربوطه ممکن است به داور اصلی اعتراض کنند و تصمیم داور اصلی در نتیجه این اعتراض، معتبر تلقی می شود.

فورهند

نوعی ضربه است که با کف دست انجام می شود و راکت را رو به جلو نگه می دارد. در ادامه اموزش گام به گام ضربه فورهند برای شما قرار داده شده است.

حفظ امتیاز در تنیس چگونه است؟

بخشی از یادگیری اصول اولیه تنیس شامل دانستن نحوه حفظ امتیاز است. امتیاز دهی تنیس در ابتدا گیج کننده به نظر می رسد اما زمانی که به آن دست پیدا کنید نسبتاً ساده است. شش بازی در یک ست وجود دارد و بیشتر ست ها از سه ست بهترین بازی می شوند (مگر اینکه تنیس حرفه ای مردان باشد که در این صورت ست ها از پنج ست بهترین هستند). بازیکنان باید هر ست را با دو گیم برنده شوند. در اینجا نحوه عملکرد سیستم امتیازدهی تنیس آمده است :

  • امتیاز . هر بازی با ۰-۰ یا “عشق” شروع می شود و به ازای هر امتیاز به ۱۵، سپس ۳۰ و سپس ۴۰ افزایش می یابد. برای مثال، اگر هر دو بازیکن هر کدام یک امتیاز در بازی کسب کنند، ۱۵-۱۵ یا ۱۵-۰ است.
  • ابتدا امتیاز سرور اعلام می شود. فقط یک بازیکن در هر بازی سرویس می دهد و همیشه از سمت راست زمین شروع می کند و هر امتیاز را به طور متناوب در طرفین قرار می دهد. در پایان بازی، بازیکنان به نوبت سرویس می دهند و در هر بازی، انتهای زمینی را که بازی می کنند تغییر می دهند. امتیاز سرور همیشه اول اعلام می شود (بنابراین اگر سرور اولین امتیاز بازی و امتیاز بعدی را برد، امتیاز ۳۰-love است)
  • برنده شوید یا ادامه دهید . برنده شدن امتیاز بعدی، یعنی سرویس زننده برنده میشود، اما از دست دادن امتیاز، امتیاز بازی را برمی‌گرداند، در این صورت سرور باید دوباره تلاش کند تا دو امتیاز متوالی را کسب کند.

اموزش گام به گام تنیس از مبتدی تا پیشرفته:

مراحل مختلف ضربات تنیس

گام درجا

گام در جا یکی از مهمترین تکنیک هایی است ک یک بازیکن برای قرار گرفتن در موقعیت درست برای حرکت به سمت توپ در همه جهات و با حداکثر سرعت انجام می دهد و یکی از اصلی ترین تکنیک های حرکتی در زمین تنیس است.

چرخش بدن مرحله ابتدایی عقب بردن راکت

چرخش بدن بطور کلی اولین حرکتی است ک بازیکنان بعد از گام در جا انجام می دهند. پایی ک در جهت توپ قرار دارد به سمت توپ گام اول را بر میدارد و شانه ها و نشیمن گاه شروع به چرخیدن می کنند. بر خلاف آن چیزی ک اغلب به بازیکنان یاد داده می شود شما نباید راکت را در این مرحله به عقب ببرید اما چرخش شانه ها به همراه عقب رفتن ارنج دستی که راکت را گرفته است آغاز کننده عقب بردن راکت است.

حرکت به سمت توپ یا دنبال کردن توپ

بعد از گام درجا و چرخش بدن، حرکت شما به سمت توپ و آماده شدن برای زدن ضربه و بعد از آن جایگیری پس از ضربه برای قرار گرفتن در جای صحیح می باشد. نکته کلیدی در اینجا داشتن حالت خوب بدن است که در آن شانه ها و کمر صاف بوده و بالاتنه اندکی به سمت جلو می باشد و سر و بالاتنه در حین حرکت رفت و برگشت، کمترین جابجایی و حرکت را خواهد داشت.

*نکته:

خیلی از بازیکنان تازه کار بعد از اینکه راکت را به توپ می زنند راکت را در مسیر توپ ادامه نمی دهند و یکسره به سمت شانه مخالف راکت را جمع می کنند, که این باعث می شود هم توپ به سمتی که می خواهند نرود و ضربه ای که می زنند نیروی کمی داشته باشد.تماس توپ و راکت در نقطه مناسب به شما کمک می کند تا توپ را در مسیری که می خواهید هدایت کنید و اگر توپ را عقب تر از نقطه مناسب بزنید احساس سنگینی می کنید و به دست شما فشار وارد می شود.

حالت ایستادن:

سه حالت ایستادن در تنیس وجود دارد ک باز ، موازی، بسته نامیده می شود.
حالت ایستادن باز
این حالت ایستادن در حال حاضر اکثرا در ضربه فورهند استفاده می شود و در زدن ضربه بکهند نیز روز به روز بر تعداد کسانیکه از آن استفاده می کنند، افزوده می شود‌. برای زدن یک ضربه با حالت باز پاها، پای عقب باید در امتداد حرکت توپ باشد و پای جلو به سمت بیرون بوده، شانه ها عمود به سمت تور می باشند، درست در تضاد با زدن توپ با حالت موازی که در آنها شانه ها عمود به تور است و پاها در امتداد مسیر توپ قرار دارند. با استفاده از حالت باز ما یک نیم قدم را کنتر برداشته و سریعتر می توانیم زمین را بعد از ضربه پوشش دهیم. با این حالت می توانیم بالاتنه را بیشتر بچرخانیم ک به ما قدرت بیشتری میدهد. حالت باز در بکهند بیشتر توسط بازیکنانی استفاده میشود ک بکهند دو دستی می زنند ولی این حالت ایستادن در میان کسانی ک بکهند یکدستی می زنند نیز در حال افزایش است.
حالت موازی
در این حالت پای عقب و جلو در یک امتداد و عمود ب تور هستند وزن بدن به سمت جلو و به جهتی ک شما به توپ ضربه می زنید منتقل می شود. این حالت برای تعادل و زدن یک ضربه کنترلی بسیار ایده ال است.
حالت بسته

در این حالت پای جلو از پای عقب می گذرد و بدن شما نسبت به دیوار کنار زمین با زاویه قرار دار. این حالت نباید برای زدن ضربه فورهند استفاده شود بخصوص با گیریپ های ایسترن و سمی وسترن و وسترن. این حالت ایستادن معمولا تنها در بکهند موثر است و اولین انتخاب شما در صورت امکان در زدن بکهند بهتر است این حالت باشد‌‌.

منطقه ضربه
منطقه ضربه نقطه ای در جلوی بدن شما است که در انجا ب توپ ضربه می زنید. برای تداوم بیشتر در ضربات شما می بایست بهترین نقطه ضربه خود را پیدا کنید و بطور مداوم در آن منطقه به توپ ضربه بزنید. نقطه ضربه واقعی با توجه به ضربه ای که می زنید متغیر است. با این حال منطقه ضربه شما می بایست حداقل تغییر را داشته باشد. اساسا منطقه ضربه فاصله متناسب از بدن است که به شما این اجازه را می دهد خیلی راحت به توپ ضربه بزنید. بخاطر داشته باشید که قرار دادن بدن در یک موقعیت ایده ال برای زدن توپ هدف کلیدی در حرکت پاها است.

اموزش ضربه فورهند:

یکی دیگر از ضربه هایی که باید در آموزش تخصصی تنیس آن را بلد باشید فورهند می باشد. در آموزش حرکات تنیس خاکی به ضربه سرویس پرداختیم و اکنون در آموزش تخصصی تنیس باید به قوی ترین ضربه اصلی تنیس یعنی ضربه فورهند بپردازیم. حین آموزش تخصصی تنیس باید بدانید برای اینکه بتوانید به خوبی یک ضربه موثر و کاربردی بزنید باید به عملکرد پاها، نحوه در دست گرفتن راکت و تعادل تان توجه ویژه ای کنید. طرز گرفتن راکت در ضربه فورهند از نوع نیمه غربی می باشد و شما باید بدین صورت به اجرای این ضربه بپردازید.

1.حالت اماده باش و حرکت رو به پایین:

در حالت آمادگی برای فورهند، لازم است گریپ مناسب فورهند رابگیرید ( ایسترن، سمی ایسترن، وسترن و سمی وسترن ).

قبل از تاب عقب و شروع چرخش شانه ها ، زانوها را بخوبی خم کنید.  پاها با فشار به زمین، نیرو را از زمین گرفته و توسط ماهیچه ها به ترتیب به سر راکت انتقال می دهد. ( عمل- عکس العمل )

2.تاب عقب:

برای تاب عقب لازم است شانه، کمر و باسن را بچرخانید ( در حالت ایستادن باز) حالت ایستادن باز برای فورهند مناسب است چون جلوی بدن خالی مانده تا بعد از ضربه دست و راکت بدون مانع به حرکت خود ادامه دهند.

3.حرکت دایره ای سر راکت (LOOP):

همراه تاب عقب راکت را در یک دایره ای بزرگ به عقب برده تا بتوانید برای افزایش سرعت سر راکت در تاب رو به جلو ، آنرا پایین و جلو بیاورید . پای چپ را بـرای حفظ تعادل بدن تکیه گاه قرار می دهید و راکت را رو به پایین آورده کاملا” به توپ نگاه می کنید و دست مخالف ضربه را برای تعادل جلوی بدن قرار می دهید.

4.تماس توپ و راکت جلوتر از بدن:

 وزن بدن روی پایی قرار می گیرد که راکت در همان دست گرفته می شود (چپ دست روی پای چپ، راست دست روی پای راست)، پای دیگر را برای حرکت رو به بالا و کمک به انتقال مرکز ثقل بدن به پشت دست، بکار گیرید. راکت را از پایین به بالا حرکت داده و کاملا” به توپ نگاه کنید و در حالتی که صفحه راکت عمود به زمین قرار دارد، تماس با توپ را برقرار کنید.

5.حرکت سـاعد و مچ روی توپ:

آخرین زنجیره انتقال نیرو به توپ توسط سر راکت با مچ انجام می شود.  درست در لحظه قبل از تماس توجه داشته باشید که مچ دست رو به عقب است و حتی این عمل در تاپ عقب هم کمک می کند. حرکت مچ سرعت سر راکت را افزایش می دهد و به شدت ضربه هم می افزاید.

6.حرکت رو به بالا و جلو :

بعد از اینکه تماس با توپ را برقرار کردید باید حرکت راکت، توپ و بدن نیز رو به بالا و جلو باشد.

7.جا به جایی مرکز ثقل و استفاده از وزن بدن:

در شروع حرکت عمل و عکس العمل، مرکز ثقل بدن توسط خم کردن زانوها به زمین نزدیک می شود ( حفظ تعادل ). بعد از انجام زنجیره ای حرکت ها و انتقال مرکز ثقل از ۷ سانتیمتر بالای ناف به خط مستقیم بین دو پا، در موقع تماس راکت با توپ، مرکز ثقل بدن به پشت دست انتقال یافته و در حالت پرش از وزن بدن برای افزایش قدرت و سرعت توپ کاملا” استفاده می شود.

8.ادامه حرکت بعد از ضربه:

 درحالی که راکت در مسیر ضربه قرار گرفته ،حرکت راست شدن زانو ها و حرکت رو به بالاو رو به جلو بدن ، باعث جدا شدن بدن
از زمین می شود و آنقدر سرعت در سرراکت تولید شده که غیر ممکن است راکت را در جلو بدن بتوان متوقف کرد .بنا بر این اجازه
بدهید ،که راکت به دور شانه و یا بدن بچرخد تا متوقف شود
(توجه داشته باشید این عمل ادامه راکت توسط ساعد و مچ انجام می شود که باعث کنترل ضربه و همچنین استراحت ماهیچه های دست می شود).

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع تجهیزات تنیس    اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.