معرفی ورزش تنیس و معیار های خرید راکت تنیس
16
فروردین 1402
0 نظر

معرفی ورزش تنیس و معیار های خرید راکت تنیس

تِنیس ورزشی راکتی است که بین دو نفر (سینگل) یا بین دو تیم دونفره (دوبل) بازی می‌شود. هر بازیکن با یک راکت، توپ تنیس را به زمین حریف پرتاب می‌کند. بازیکنی (یا تیمی) که زودتر امتیاز نهائی را به دست آورد برنده‌است.

تنیس چیست؟

تنیس را می توان اصلی ترین ورزش راکتی در دنیا نامید که بین دو نفر یا دو تیم دو نفره (دوبل) با استفاده از یک راکت و توپ انجام می شود. ورزش هایی نظیر بدمینتون و پینگ پنگ نیز از این ورزش الهام گرفته اند.

تنیس در ایران

ظهور ورزش تنیس در ایران به قبل از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. اولین بار این ورزش در فاصله سال‌های (۱۳۱۵–۱۳۱۸) باشگاه بوستان ورزش که دارای چندین زمین تنیس بود در محلی روبروی امجدیه به مدیریت شکوهی گشایش یافت. در ورزشگاه امجدیه نیز همزمان با ورزشگاه بوستان ورزش با یک زمین تنیس درمحل کنونی افتتاح و نخستین مسابقات قهرمانی تنیس کشور در سال ۱۳۱۸ (۱۹۳۹ میلادی قبل از آغاز جنگ جهانی دوم) در همین ورزشگاه برگزار گردید. در آن دوره ورزش تنیس بخاطر حضور اتباع انگلیسی در ابادان رونق خاصی داشت و اولین مسابقه‌های تنیس بین تیم‌های آبادان و تهران در سالهای ۱۳۱۷–۱۳۲۰ برگزار شد.

پس از جنگ جهانی دوم مسابقات قهرمانی تنیس کشور تا سال ۱۳۲۲ جریان داشت که برادران نعمانی (هانری وژوزف) در صدر بازیکنان قرار داشتند. از سال ۱۳۲۲–۱۳۳۲ مقام قهرمانی تنیس کشور در اختیار ژرژ آفتاندلیان قرار داشت.

اولین سالی که ایران در جام دیویس شرکت نمود ۱۹۵۹ بود. تیم تنیس جام دیویس ایران به مدت ۳۱ سال در جام دیویس بازی کرده و مجموعاً ۶۴ بازی انجام داده‌است که حاصل آن ۳۲ برد و ۳۲ باخت بوده‌است.

متأسفانه ورزش تنیس در ایران مورد توجه نیست. به طوری که حتی مسابقات بین‌المللی ای که فدراسیون تنیس ایران برگزار می‌کند در سطح نازل قرار دارد و این مسابقات کیفیتی بسیار پایین‌تر از سطح جهانی را دارا می‌باشد. از نظر امکانات نیزدر این مسابقات جایی برای دفاع باقی نیست تا جایی که خود ورزشکار در بازی نقش توپ جمع کن را هم ایفا می‌کند. البته به رغم محبوبیت بالای این ورزش در میان مردم دنیا متأسفانه در ایران به دلیل کم‌اهمیت دادن مسئولان این ورزش جایگاه خود را در میان مردم پیدا نکرده‌است.

نحوه بازی و قوانین تنیس :

نحوه بازی انفرادی و دوبل

در بازی انفرادی، دو بازیکن در دو سوی زمین مقابل هم قرار می‌گیرند و توپ را به سمت زمین یک‌دیگر ارسال می‌کنند. محدوده زمین انفرادی در تصویر زیر مشخص شده است. دو نوار کناری مختص بازی دو نفره است و در بازی انفرادی استفاده نمی‌شود.

در بازی دوبل یا دو نفره، چهار بازیکن به صورت دو تیم دو نفره مقابل هم در دو سوی زمین قرار می‌گیرند و توپ را به زمین یک‌دیگر می‌فرستند. محدوده زمین دوبل از زمین انفرادی بزرگتر است و دو نوار کناری زمین را نیز شامل می‌شود.

قوانین تنیس

قوانین تنیس نسبتاً ساده می‌باشند. یک بازیکن از گوشه‌ای از محوطه‌ی خط کشی شده به نام زمین که از وسط با استفاده از یک تور سه پایی (0.914 متری) به دو قسمت تقسیم می‌شود، به توپ ضربه وارد می‌سازد و یا سرویس می‌زند. هدف بازیکن مقابل برگرداندن توپ به زمین حریف می‌باشد، البته بدون برخورد توپ بیش از یک بار به زمین خودی و به نحوی که طرف مقابل قادر به جواب دادن نباشد.

امتیاز زمانی به دست می‌آید که بازی کن ابداً قادر به برگرداندن توپ نباشد و یا آن را به بیرون از زمین بزند. توپ همیشه به صورت ضربدری یا مورّب سرویس زده می‌شود. هدف کلّی بازی تنیس کسب امتیاز لازم برای بردن گیم، ست و بازی می‌باشد.

راکت تنیس
اندازه‌ی معمولی راکت مسابقات نبایستی بیشتر از 29 اینچ طول و 12.5 اینچ عرض داشته باشد. ناحیه‌ی ضربه زنی راکت نباید بیشتر از 15.5 اینچ درازا و 11.5 اینچ پهنا داشته باشد.

توپ تنیس
رنگ آنها فرق دارد امّا رنگ توپ در مسابقات رسمی باید زرد و یا سفید باشد. می‌توان در یک بازی دو، سه، چهار و یا شش توپ را مورد استفاده قرار داد.

امتیازگیری
در اینجا شرایطی را ذکر می‌کنیم که می‌توان امتیاز از دست داد.
-بازیکن مرتب به هنگام سرویس زدن مرتکب خطا می‌شود و دو خطا می‌نماید.
-بازیکن قبل از این که توپ دو بار به زمین برخورد نماید قادر به باز گرداندن توپ به زمین حریف نباشد.
-بازیکن توپ را به بیرون از زمین می‌زند و یا آن را به نگه دارنده‌های دائمی مثل پایه‌های تور اصابت می‌دهد.
-بازیکن قبل از این که توپ سرویس به زمین برسد و یا این که از تور گذشته باشد اقدام به برگرداندن آن کند.
-اصابت توپ به صورت دو بار پیاپی به راکت و یا حمل آن توسط بازیکن.
-لمس تور توسط بازی کن و یا تماس بدن او به تور و یا هر بخشی از زمین بازی کن حریف و یا این که توپ به بدن بازی کن بخورد.
-زمانی که بازیکنان بازی دو نفره به طور هم زمان به توپ ضربه وارد کنند.

راکت تنیس:

راکت‌های تنیس به طور کلی به سه دسته «قدرتی»، «کنترلی» و «تعادلی» تقسیم می‌شوند. بر اساس یک اصل کلی، میزان قدرت و کنترل در راکت‌های تنیس «معمولا» با هم رابطه معکوس دارند؛ بدین معنی که هر چه قدرت یک راکت بیشتر باشد، کنترل آن کمتر و هر چه کنترل یک راکت بیشتر باشد قدرت آن کمتر خواهد بود.

 راکت‌ قدرتی به بازیکن اجازه می‌دهد تا با صرف انرژی کمتر ضربه قوی‌تری به توپ بزند، اما این ویژگی ‌در عین حال باعث می‌شود که بازیکن کنترل کمتری بر روی ضربات خود داشته باشد. راکت‌های قدرتی بیشتر مناسب افراد تازه‌کار هستند که از تکنیک و قدرت کافی برای اجرای ضربات خود بهره نمی‌برند و به کمک راکت برای ایجاد نیروی لازم نیاز دارند. در مقابل، راکت‌ کنترلی قدرت کمتری تولید می‌کند اما این ویژگی سبب می‌شود بازیکن ضربات خود را با دقت و کنترل بیشتری اجرا کند. از آنجاکه راکت‌های کنترلی بیشتر مناسب بازیکنان حرفه‌ای می‌باشند به آن‌ها راکت‌های «حرفه‌ای» نیز گفته می‌شود.

اما اگر راکتی ترکیبی از ویژگی‌های دو گروه قبلی را ارائه دهد، در دسته راکت‌های تعادلی و یا تویینر (Tweener) جای می‌گیرد. راکت‌های تعادلی، مناسب افرادی هستند که به تازگی به ورزش تنیس روی‌ آورده‌اند و یا به صورت تفریحی و آماتور بازی می‌کنند.

بهترین برندهای راکت تنیس دانلوپ، پرینس، تکنیفایبر، یونکس، هد، بابولات و ویلسون هستند.

پرفروش ترین راکت های تنیس خاکی در سال 1400

برای خرید راکت تنیس به چه معیارهایی باید توجه کنیم؟

۱. مهارت و سطح بازی شما

۲. ویژگی‌های فیزیکیتان نظیر قد، وزن و جثه

۳. نوع چرخش بدن

۴. اندازه سر راکت

سر راکت جایی است که توپ به آن می‌خورد و رشته‌هایی به نام زه در آن بافته شده‌اند. سر راکت به‌طور معمول در اندازه‌های زیر موجود است:

  • Midsize: از ۸۵ تا ۹۵ اینچ مربع (۵۴۸ تا ۶۱۲ سانتی‌متر مربع)؛
  • Midplus: از۹۶ تا ۱۰۶ اینچ مربع (۶۱۹ تا ۶۸۳ سانتی‌متر مربع)؛
  • Oversize: از ۱۰۷ تا ۱۱۵ اینچ مربع (۶۹۰ تا ۷۴۲ سانتی‌متر مربع)؛
  • Super oversize: بیشتر از ۱۱۶ اینچ مربع (۷۴۸ سانتی‌متر مربع).

معمول‌ترین نوع راکت در محدوده ۹۵ تا ۱۱۰ اینچ مربع است. البته حرفه‌ای‌ها از راکت‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند. هرچه سر راکت بزرگ‌تر باشد نیروی بیشتری ایجاد می‌کند و به بازیکن کمک می‌کند آسان‌تر به توپ ضربه بزند. درعوض راکت‌های با سر کوچک‌تر، کنترل بیشتری به بازیکن می‌دهند. بنابراین اگر اطمینان دارید که به‌راحتی از پس توپ‌های قوی برمی‌آیید و بازیکن قدرتمندی هستید، سایز کوچک‌تر را انتخاب کنید. «راجر فدرر» که یکی از مشهورترین تنیسورهای جهان است و همیشه از راکت‌های با سر کوچک استفاده می‌کرد، در بازی‌های حرفه‌ای سال‌های اخیرش از راکت‌های با سر بزرگ‌تر استفاده می‌کرد تا به بک‌هندهایش قدرت بیشتری بدهد.

۵. طول و وزن و تعادل راکت

راکت تنیس بزرگ‌سالان باید از ۲۷ تا ۲۹ اینچ (۶۸ تا ۷۳ سانتی‌متر) طول داشته باشد، البته عدد کوچک‌تر رایج‌تر است. راکت‌های بلندتر معمولا سبک‌تر از راکت‌های استاندارد هستند و قدرت بیشتری را در اختیار بازیکن قرار می‌دهند، بااین‌حال اگر راکت‌های بلند را انتخاب می‌کنید دقت کنید، زیرا کنترل راکت بلندتر دشوارتر است. اطمینان حاصل کنید که توانایی کنترل آن را دارید.

وزن راکت هم نقش مهمی در چرخش شما دارد. راکت‌های سنگین‌تر (۳۲۰ گرم به بالا) به‌طورکلی قدرتمندتر از راکت‌های سبک‌تر (۳۱۰ گرم به پایین) هستند و در هنگام چرخش سریع قدرت دوچندانی ارائه می‌کنند، اما قدرت مانور کمتری را به بازیکن می‌دهند. درمقابل، راکت‌های سبک‌تر کنترل و مانور بیشتری را ارائه می‌کنند اما قدرت چندانی به بازیکن اضافه نمی‌کنند. همه اینها را باید با سبک بازی و چرخش بدنتان بسنجید. توجه داشته باشید که زه راکت هم حدود ۳۰ گرم به وزن راکت اضافه می‌کند.

نقطه تعادل راکت اغلب به انتخاب شخصی بستگی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم راکت‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام یک برایتان بهتر است. این به ترجیح شما بستگی دارد که سر راکت سنگین‌تر باشد یا بدنه راکت (دسته و گلوی راکت) یا اینکه راکت بالانس می‌خواهید. این موضوع به‌خوبی در تصویر زیر نشان داده شده است.

۶. سفتی یا انعطاف‌پذیری راکت

انعطاف‌پذیری یا سفتی راکت عاملی است که روی قدرت و راحتی استفاده از آن تأثیر می‌گذارد. هرچه قاب راکت محکم‌تر باشد، انرژی کمتری هنگام ضربه‌زدن به توپ هدر می‌دهید اما لرزش بیشتری را به دست و بازوی شما وارد می‌آورد.

درمقابل، راکت‌های انعطاف‌پذیرتر قدرت بیشتر و کنترل کمتری را فراهم می‌کنند. میزان انعطاف‌پذیری راکت از ۰ تا ۱۰۰ تعیین می‌شود که ۱۰۰ سخت‌ترین راکت است. بیشتر راکت‌ها در مقیاس ۴۵ تا ۷۵ قرار دارند.

هرچه عدد مربوطه پایین‌تر باشد، راکت انعطاف‌پذیرتر است و کنترل بیشتر و قدرت کمتر ایجاد می‌کند؛ درنتیجه احساس راحتی بیشتری با آن خواهید داشت.

هرچه عدد بالاتر باشد، راکت سفت‌تر است، قدرت بیشتر و لرزش بیشتری به دست وارد می‌کند. بااین‌حال برخی از مبتدیان احساس می‌کنند با این راکت‌ها بهتر کار می‌کنند و بر این باورند خم‌نشدن راکت باعث می‌شود کار با آن ساده‌تر باشد.

۷. اندازه گریپ

۸. راکت را جفت بخرید

کلام آخر

در کنار تنوع و کیفیت بالای اجناس، امکانات خرید و ارسال سریع و رایگان، شیوه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از مزایای همراهی شما با فروشگاه اینترنتی اسپرت مایکت هست.

در این فروشگاه اینترنتی می‌توان هرگونه تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی را که در رشته‌های مختلف و تخصصی پس از مشاهده در سایت و کسب اطلاعات کامل مربوط به کالا از این مجموعه خریداری نمود.

برای مشاهده و خرید انواع راکت تنیس   اینجا   کلیک کنید.

فرم نظرات کاربران
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

(دیگران را با نوشتن نظرات خود, برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید)

(نظرات شما در ساعات معین بصورت یکجا منتشر میشود)

  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخرو توهین باشد.
  • - از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید کارشناسان مربوطه منتشر خواهد شد.